سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشخصات نظام شاهنشاهی از زبان مهندس بازرگان :

کلیه قوانین و فرامین و دستورها و انتصاب ها ناشی از او یا منتهی به او می شد. هر عملی که شاه انجام می داد برچسب های عالی خدمت و نبوغ بر آن می زدند و با آب و تاب تمام در مطبوعات و مذاکرات منعکس می کردند. چنان جوّی در تبلیغات و رسانه های گروهی و اجتماعات رسمی ایجاد شده بود که اگر کسی خلاف آنها را نشان می داد بالبداهه نادان یا مزدور بیگانگان می شد.

از طرف دیگر وزیران و بزرگان اصرار داشتند، ضمن بالا بردن مقام شامخ شاهانه، خود را به عنوان پیرو منویات و مجری مستقیم اوامر، به او بچسبانند تا در برابر مردم و مادون ها حیثیّت دروغین و قدرت بیشتر کسب کنند و در برابر مجلس و نخست وزیر و مافوق ها جواب گو و مسئول نباشند و به نوبه ی خود بهتر عمل اختناق را انجام دهند.

از رادیو و روزنامه و مطبوعات که در انحصار خودشان بود ، به عنوان وسائل موثر اختناق استفاده شده و به راحتی و رایگان نسبت ها و دشنام هایی را نثار مخالفین معلوم یا مفروض می کردند. از قبیل بیگانه پرست، توده ای ، اخلال گر، مارکسیستِ اسلامی، ارتجاع سیاه، تجزیه طلب و غیره.

دادگستری و محاکم و قضات نیز که تماماً فرمان بردار دولت و عاری از استقلال قضائی بودند، وسیله ی دیگری برای اختناق محسوب می شدند. مخالفین و شاکیان می دانستند که رای صادره چگونه خواهد بود و چه موضعی باید اتخاذ کنند.

از این قبیل وسائل اختناق که جلوتر برویم، نرسیده به زندان و شکنجه و اعدام، به تظاهر کنندگان اسماً آزاد بر می خوریم و به متعصب های چماق به دست و به جمعیت های زیرزمینی و به کماندوها و مامورین ورزیده ای که در لباس کارگر، کشاورز، پدر و مادر و گروه های سیاسی و ملی ظاهرا طرفدار استقلال یا قانون اساسی، به اجتماعات سیاسی، مذهبی فرهنگی، ورزشی و غیره که بوی مبارزه از آنها بر می خواست وحشیانه حمله برده، بی رحمانه تار و مارشان می کردند.

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 1
    بازدید دیروز : 10
    کل بازدید : 913756
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/1/30    ساعت : 5:59 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات