سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

[k

اولین عملیات ارتش به فرماندهی بنی صدر

ارتش در 23/7/1359 نخستین طرح تهاجمیش را ارایه کرد. عملیات را ساعت 7 صبح آغاز کردند. تانک های ایرانی حمله کردند، اما فقط یک کیلومتر از خط خودی دور شده بودند که در تله ی عراقی ها افتادند و سلاح های ضد زره عراق یکی یکی تانک ها را شکار کردند. حجت الاسلام خامنه ای نماینده امام در شورای عالی دفاع و رجایی نخست وزیر هم به دزفول رفتند و خبرهای عملیات را پیگیری کردند. خبرهای اولیه پیش روی همه را امیدوار کرده بود،..... اما وقتی حجت الاسلام خامنه ای خودش به خط مقدم رفت و چنین دید : «آن روز به خطوط اول رفتیم و شاهد تلخ ترین روز جنگ بودیم که نیروهایمان با سرافکندگی عقب نشینی می کردند.»

ارتش ایران در نخستین عملیات گسترده به فرماندهی بنی صدر شکست خورد. عمده ترین مشکل رییس جمهور که فرماندهی جبهه ایران را به عده داشت این بود که در سیستم دفاعی او نیروهای غیر ارتشی جایی نداشتند و ارتش هم توان بیشتری نداشت.

علی رضا آزمندیان خبرنگار ویژه ریاست جمهوری می نویسد :«هر روز رییس جمهور با فرماندهان رده بالای ارتش به پادگان های مختلف می رفت تا آن ها را بسیج کند و به جبهه ها بفرستد. ... پرسنل نظامی هر کدام در زندگیشان هزار مساله داشتند و نمی توانستند عکس العمل مناسبی به حرف های بنی صدر نشان دهند. به پایگاه شکاری دزفول رسیدیم. بلافاصله همان شب با خلبان های شکاری ایران ملاقات کردیم که با هواپیماهای خود تانک های عراقی را شکار می کردند تا جلوی پیش روی عراقی ها را بگیرند. بسیاری از همرزمان آنها شهید شده بودند . خلبان ها سر بنی صدر فریاد می زدند « که چرا از ما برای حمله به تانک ها استفاده می کنید. این چه سیستمی است؟» جلسات بنی صدر با فرماندهان و سایر مسئولان مملکتی در اتاق جنگ بیش تر به جر و بحث و دعوا شبیه بود تا به مشورت های نظامی.

منبع : دایره المعارف تصویری ججنگ 8 ساله ایران و عراق ص 71-72 

 





برچسب ها : تلخ و شیرین های جنگ  ,




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 39
    بازدید دیروز : 151
    کل بازدید : 916449
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/28    ساعت : 7:22 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات