سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جنگ 8 ساله دفاع مقدس

روزهای تلخ

شعار معروف حزب بعث «آمده ایم تا بمانیم» روی دیوارهای شهرهای اشغالی نقش بسته بود. شهرها با حضور عراقی ها هر روز ویران تر می شد. سربازی عراقی در خاطراتش نوشته است :

«از بغداد دستور رسید شهر را ویران کنید و از آهن ها و چوب هایش برای سنگر و استحکامات استفاده کنید. مهران شهر زیبایی بود با درختان و نهرهای زیبا و ساختمان های شیک دولتی که حالا ویرانه می شد. »

در ایران فشار بر بنی صدر فرمانده کل زیاد بود، او هم به ارتش فشار می آورد، او خطاب به فرماندهان ارتش گفت : « من دیگر نمی توانم مقابل نظر و خواسته مردم و رهبران مذهبی مقاومت کنم. یا طرحی تهیه و اجرا کنید یا بروید در رسانه های گروهی صریحا علت عدم امکان عملیات آفندی را برای مردم توضیح دهید.»

مشکل اصلی بنی صدر آن بود که به نیروهای غیر ارتشی اعتقادی نداشت و از آنها استفاده نمی کرد و سلاح هم نمی داد.

 جنگ 8 ساله دفاع مقدس

عملیات نصر :

عملیات نصر ساعت 10 صبح 15/10/59 آغز شد. شروع حمله با پیش روی سریع نیروهای ایرانی همراه شد. عراقی ها از هم پاشیدند و عقب نشینی کردند و ده ها نفرشان هم اسیر شدند. بعد از مدت ها ایرانی ها در یک عملیات بزرگ پیروز بودند.

ناگهان شکست

شیرینی پیروزی باعث شد ایرانی ها ضعف خطوط دفاعیشان را پس از پیش روی جدی نگیرند. آن ها برای احداث سنگر و خاکریز و کارهای مهندسی برنامه ریزی نکرده بودند و تانک های ایرانی در دشتی وسیع بی سر پناه شدند و آسیب پذیر. آتش بار شدید عراق از زمین و هوا نیروهای ایران را زیر آتش خود گرفت ....

 تا ساعت 14 از بیسیم ها دستور پیش روی شنیده می شد، تا ساعت 16 دستور ایستادگی ؛ و مدتی بعد به نیروهای زرهی دستور دادند عقب بنشینید.

جنگ 8 ساله دفاع مقدس

علم الهدی و نیروهایش که بیشترشان دانشجویان پیرو خط امام بودند، سریع تر از دیگر نیروها پیش رفته بودند و از نیروهای زرهی فاصله داشتند. آن ها از عقب نشینی بی خبر ماندند و آن قدر پیش رفتند تا محاصره شدند. در محاصره، مردانه جنگیدند و غیر از چند نفرشان ، که عقب آمدند، باقی شهید شدند. دشمن روی جنازه های آنها تانک راند، طوری که جنازه ها قابل تشخیص نبودند.

نیروهای عراقی پیش آمدند و شهر هویزه را اشغال کردند. بعد هم شهر را غارت کردند و مردمش را به بصره فرستادند. مواد غذایی، فرش و وسایل مردم هویزه را با ماشین های جنگی به بصره و شهرهای دیگرشان می بردند و می فروختند.

روزهای سخت رییس جمهور

پس از شکست عملیات نصر و شهادت دانشجویان پیرو خط امام تیتر های تند روزنامه ها همه علیه بنی صدر، فرمانده نیروهای مسلح شد. تا به امروز هم برخی او را خائن می دانند و استناد می کنند به سندی در لانه جاسوسی که نشان می دهد بنی صدر با سازمان جاسوسی آمریکا هم کاری کرده است. همان زمان بسیاری هم ارتش را متهم کردند که کم کاری کرده است تا عملیات شکست بخورد اما حجت الاسلام خامنه ای که آن جا بوده گفته است : «در آن ماجرا من هیچ کس را مقصر نشناختم، به هیچ وجه از کسانی یک تعلل عمدی ، سستی عمدی و خیانت خدای نکرده مشاهده نکردم»

برخی معتقدند او مشاوران خوبی نداشت. صیاد شیرازی از آن جمله است که می گوید : «مشاوران بنی صدر حتی در اتاق های جنگ خیلی راحت طرح نابودی دشمن را نشان می دادند. فلش ها نشان دهنده این بود که دشمن دور می خورد و منهدم می شود. »

 

منبع : کتاب دائره المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق ص 94 الی 98

 





برچسب ها : تلخ و شیرین های جنگ  ,




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 38
    بازدید دیروز : 151
    کل بازدید : 916448
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/28    ساعت : 7:1 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات