سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

جنگ 8 ساله دفاع مقدس

پیروزی تابستانی

همان شب که در تهران بنی صدر از فرماندهی کل قوا عزل شد در خوزستان رحیم صفوی و حسن باقری از فرماندهان ستاد عملیات جنوب در سنگری برای انتخاب اسم عملیاتی جدید مشورت می کردند. وقتی رادیو خبر عزل بنی صدر را از فرماندهی کل قوا داد، هر دو خوشحال، عملیات را « فرماندهی کل قوا خمینی روح خدا » نامیدند.

این عملیات در منطقه دارخوین طراحی شده بود. امام چند روز قبل از برکناری بنی صدر به رییس جمهور گفته بود : « این فکر را از مغزت در کن که اگر تو نباشی این جنگ می خوابد. من خودم این جنگ را به خوبی اداره می کنم. »

رزمندگان ایرانی برای این عملیات آموزش های سختی دیده بودند . هر رزمنده در پایان آموزش می توانست ده کیلومتر را با تجهیزات کامل بدود.

عملیات قبل از ساعت 4 صبح و در تاریکی هوا شروع شد. پیش روی اولیه بسیار خوب بود؛ اما مهم تر از پیش روی حفظ مناطق بود. ارتش عراق حمله کرد و هشت روز جنگ شدیدی ادامه یافت و در نتیجه ی آن، جز بخش کوچکی ، بقیه ی مناطق آزاد شده تثبیت شدند.

فرمانده کل قوا عملیات موفق کوچکی بود با نتایجی بزرگ که مهم ترینش دمیدن روحیه ی امید به پیروزی در مدافعان بود. عراقی ها که از عملیات فرماندهی کل قوا در دارخوین ترسیده بودند باقی مانده پل خرمشهر را منهدم کردند و کاملا به لاک دفاعی فرو رفتند.

منبع : کتاب تاریخ مصور جنگ 8 ساله ایران و عراق ص 109

 





برچسب ها : تلخ و شیرین های جنگ  ,




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 33
    بازدید دیروز : 151
    کل بازدید : 916443
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/28    ساعت : 6:12 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات