سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهید فکوری. حمله به اچ 3

حمله به اچ 3

15 فروردین 1359 نیروی هوایی ایران یکی از عملیات های بی نظیر جهان را در خاک عراق انجام داد. ارتش عراق بیشتر هواپیماهایش را به پایگاه الولید (اچ 3) در نزدیکی مرز عراق و اردن (دورترین نقاط نسبت به ایران) فرستاده بود تا سوخت هواپیماهای ایرانی برای بمباران آنجا کفایت نکند.

ایرانی ها مصمم بودند به پایگاه هوایی اچ 3 حمله کنند. فکوری، فرمانده نیروی هوایی، فرج الله برات پور را فرمانده عملیات سخت و پیچیده ی حمله به اچ 3 کرد. طبق طرح جنگنده ها باید از شمال عراق و مرز سوریه و ترکیه بگذرند و به مرز شرقی عراق برسند و از آنجا به خاک عراق نفوذ کنند و در مرز اردن و عراق پایگاه اچ 3 را بمباران کنند.

حمله به اچ 3

هواپیماها باید در ارتفاع پایین و در سکوت رادیویی پرواز می کردند و 4 بار سوختگیری در آسمان نیاز داشتند. 15 فروردین 8 جنگنده ایرانی در 2 گروه پروازی حرکت کردند. عملیات پیچیده سوخت رسانی و پرواز طولانی در ارتفاع پایین انجام شد. وقتی جنگنده ها به پایگاه هوایی اچ 3 رسیدند عراقی ها آسوده مشغول کارهای روزمره بودند و توپ های ضد هوایی شان سمت ایران را نشانه رفته بود و جنگنده های ایرانی از پشت سرشان رسیدند و لحظاتی بعد پایگاه هوایی و هواپیماهایش را به آتش کشیدند. 48 هواپیمای بمب افکن، شکاری و هلی کوپتر عراق آتش گرفت و یا خسارت دید. 2 دستگاه رادار و 3 آشیانه ی بتنی پایگاه نابود شد. حدود 80 درصد از توان هوایی عراق نابود شد.

صدام فرمانده پدافند عراق را برکنار کرد و خلبانان ایران به سلامت به ایران برگشتند و پیروزی شان را جشن گرفتند.   





برچسب ها : تلخ و شیرین های جنگ  ,




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 37
    بازدید دیروز : 151
    کل بازدید : 916447
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/28    ساعت : 6:52 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات