سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خاطرات دکتر روحانی پرونده هسته ای

خاطرات دکتر روحانی از پرونده هسته ای .

تهیه اولین سانتریفیوژ

سانتریفیوژهای دست دوم را به جای نو به ما دادند که....

بحث دستیابی به فناوری غنی سازی و تولید سوخت در کشور هم به تدریج آغاز شد. نخستین جرقه، در مذاکره با پاکستانی ها در سال 1366 زده شد... اما پاکستان نپذیرفت که این فناوری را به ایران منتقل کند.

با چینی ها و روس ها رایزنی شد تا تکنولوژی غنی سازی را از آنها بگیریم که پاسخ آنها منفی بود.

در نهایت با مشکلات فراوان موفق شدیم یک دستگاه سانتریفیوژ به دست آوریم تا از روی آن کپی سازی کنیم. در این راستا با یک شرکت آلمانی برای ساخت برخی قطعات سانتریفیوژ مذاکره شد، آن شرکت هم در نهایت افراد سازمان انرژی اتمی ایران را به یک فرد سوئیسی وصل کرد.

این ماجرا منتهی به آن شد که در دبی از دلالی به نام طاهر تعدادی سانتریفیوژ خریداری و به صورت چند محموله وارد کشور گردد. فرض سازمان انرژی اتمی بر این بود که سانتتریفیوژها نو و دست اول هستند؛ اما متاسفانه برخی از سانتریفیوژها دست دوم بودند و تمام گرفتاری های بعدی ما در زمینه آلودگی سطح بالا در کشور نیز از همین مسئله ناشی شد.

این دستگاه ها به محیط های کاری برده شدند، و متاسفانه کارشناسان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و ابزار دقیق برای تشخیص آلودگی، متوجه این مسئله نشدند و در نتیجه اکثر محیط ها آلوده شد.

خوشبختانه در دوره مسئولیتم ، بحث آلودگی در آزانس به حل و فصل نهایی رسید و آژانس در یکی از گزارش های خود اعلام کرد که منشا آلودگی با غنای بالای 20 درصد در ایران، مربوط به (کشور خارجی) پاکستان است.

اما همین مسئله باعث بی اعتمادی و افزایش فشار غرب بر کشور شد.

منبع : کتاب روایت تدبیر و امید ص 26.27

 





برچسب ها : تیغ خاطرات  ,




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 45
    بازدید دیروز : 151
    کل بازدید : 916455
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/28    ساعت : 8:32 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات