سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خاطرات دکتر روحانی پرونده هسته ای

اولین گام برای ایجاد تاسیسات نطنز

اولین اقدام برای ایجاد تاسیسات نطنز، یافتن محل مناسبی بود که بتوان 54 هزار دستگاه سانتریفیوژ را در آن نصب و راه اندازی کرد.... از آنجا که غنی سازی، موضوع حساسی است و آمریکایی ها نیز نسبت به این گونه امور بسیار حساس بودند و ایران را متهم می کردند که در پی بمب اتم است، لذا سامانه دفاع موشکی S300  را برای حفاظت از اماکن حساس همچون بوشهر از روسیه خریداری کردیم؛ چون نگران بودیم پیش از تکمیل و آغاز به کار ، به آنجا حمله شود.

سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که در سال 1380 ، ساختمان نطنز به اتمام می رسد و غنی سازی در سال 1381 شروع خواهد شد و هم زمان مراتب به اطلاع آژانس (انرژی اتمی) خواهد رسید.

ضعف اطلاعات حقوقی و سیاسی سازمان تا حدی بود که گمان می کردند حتی اگر آژانس پس از شروع غنی سازی هم مطلع شود، مشکلی پیش نخواهد آمد، زیرا غنی سازی کمتر از بیست درصد مجاز و قانونی است. در یال های بعد، برای مسئولین سیاسی کشور روشن شد که نظر سازمان دقیق نبوده است و بر مبنای پادمان، دست کم 180 روز پیش از تزریق اورانیوم، مراتب می بایست به آژانس اطلاع داده می شد. ...

دلیل تاخیر در اطلاع به آژانس ، این بود که تردید وجود داشت که آیا سازمان در امر غنی سازی موفق خواهد شد یا نه؟ در صورت اطمینان صد در صد از توان سازمان، مشکلی نبود که از قبل به آژانس اعلام شود.

منبع : کتاب روایت تدبیر و امید. ص 34.35





برچسب ها : تیغ خاطرات  ,




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 105
    بازدید دیروز : 103
    کل بازدید : 916364
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/27    ساعت : 4:48 ع

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات