سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

نلسون ماندلا :

دین، قومیت، زبان، سنت های فرهنگی، اجتماعی تمدن انسانی را غنی می سازند، و به غنا و قدرت تنوع ما می افزایند. چرا باید اجازه داده شود این عوامل دلیل تفرقه شوند؟ اگر بگذاریم چنین شود انسانیت مشترک خود را خوار و حقیر کرده ایم ...

منبع : خطاب به مجمع جهانی صلح و عدم خشونت. دهلی نو 31 ژانویه 2004 

 





برچسب ها : جملات ناب  ,

در جوامع ایدئولوژیک موج ستایشگریها و نفاقها که از اوج فلک می گذرد، پرده ستبری می شود بر گوشها و چشمها تا نقصها و نقدها را نبینند و نشنوند. یکنواخت اندیشی، از بروز تعارض خلاق جلوگیری می کند و خوف از تفسیق و تکفیر، نفسها را در سینه ها حبس می کند.





برچسب ها : راه ناهموار  ,

معنای سیاسی واژگان :

آشتی : سازش. دوستی بعد از جنگ. کاری که سیاستمداران تا به خاک سیاه ننشینند با رضایت نمی کنند.

آشتی ناپذیر : موجودی که قاطعانه به بلاهتش افتخار می کند. جمله قصار : وایستادم که وایستادم خوب کردم که واستادم، به تو چه که وایستادم....

 





برچسب ها : واژگان سیاسی  ,

چند نکته در باب دیدارهای اشتون با فعالان حقوق بشر :

دیدار مقامات خارجی با شهروندان کشورهای دیگر ، بک امر عادی در دنیای سیاست و دیپلماتیک است. کسانی که از دیدار یک مقام خارجی با چند شهروند ایرانی، برافروخته می شوند، کاملاً مشخص است که از روابط بین الملل و کارهای شناخته شده آن اطلاع ندارند و یا تجاهل می کنند .

به عنوان مثال، مگر محمود احمدی نژاد در سفر به آمریکا با شهروندان آمریکایی و نیز با خاخام های ضد صهیونیسم دیدار نکرد؟
آیا بعد از این دیدار، نمایندگان کنگره آمریکا علیه وزیر خارجه کشورشان جوسازی کردند؟ معلوم است که خیر ؛ زیرا آنها این نکته ساده را می فهمیدند که دیدار مقامات خارجی با شهروندانشان یک امر عادی است.

2 -
در این که هر دیداری هدفی مبتنی بر منویات طرفین دارد، امری بدیهی است کما این که در دیدار مقامات ایران با شهروندان خارجی نیز اهدافی وجود دارد.
نکته اینجاست که وقتی ریگی به کفش نیست نباید نگران بود. وقتی جمهوری اسلامی اصول حقوق بشری را رعایت می کند و مثلاً در همین پرونده ستار بهشتی ، عدالت را در محاکمه متهمان رعایت می کند تا تسکینی بر دل داغدار مادرش باشد ، چه باک از این که اشتون یا هر کس دیگری با او دیدار کند؟!
اتفاقاً وقتی برخی افراد، از این دیدارها ابراز نگرانی می کنند، در واقع دارند در سطح جهانی فریاد می زنند که ما مشکلی داریم و نگران این دیدارها هستیم و این ، نقض غرض است.

3 - اما درباره ادعاهای حقوق بشری خانم اشتون و دیگر مقامات غربی نیز باید نکته ای را متذکر شد.
اگر ایشان واقعاً داعیه حقوق بشری دارد، کاش دیداری با کسانی که در طول جنگ 8 ساله با سلاح های شیمیایی غربی ها ، مصدوم شده اند و الان ، بیش از ربع قرن است که حتی در نفس کشیدن عادی هم مشکل دارند دیدار می کرد و به نمایندگی از اروپا، از آنان عذرخواهی می کرد.

 





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

یک دل شوند !!

در مذاکرات مدرس و سلطان عثمانی ، به سید پیشنهاد می کند که خوب است لباس سربازان ایرانی و ترک یکسان شود! مدرس در جواب گفت :

خیلی چیزهاست که باید بشود، ولی متاسفانه نمی شود و من هم خیلی چیزها دلم می خواهد ولی ممکن نیست. از طرفی در وسط دانه گندم هم خطی هست. ما همین را که داریم خوب است و شما هم همان لباسی را که دارید خوبست ولی چقدر خوب بود ایشان می فرمودند : به جای اینکه لباس سربازان ایرانی و ترک یکسان و یک شکل شود، برادران ایرانی و ترک یک دل شوند، زیرا ممکن است از حیث لباس همرنگ شویم ولی یک دل نباشیم.  





برچسب ها : تیغ خاطرات  ,

بخشی از سخنرانی احسان شریعتی در سالگرد درگذشت دکتر مصدق :

همین حالا بازدید از اماکنی مثل کاخ‌های شاه برای عموم آزاد است و برای تماشایشان صف می‌کشند اما بازدید از خانه مصدق با محدودیت مواجه است. این با چه منطقی قابل توجیه است؟ ما انقلاب کردیم که آخوند خراسانی‌ها و مصدق‌ها و... مهجور و ممنوع باشند اما آثار قدرت‌ها به دید و بازدید همگانی گذاشته شوند؟

* امروز باید برداشتی از دین تقویت شود که جامعه دینی و نهاد دین را توجیه کند که آنچه انسانی‌تر و عادلانه‌تر است دینی‌تر است و آنکه استبدادی‌تر، ناعادلانه‌تر و غیرانسانی‌تر است غیردینی است .

 





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

 

دویدن من، دویدن تو

سگی به دنبال آهویی می دوید. آهو گفت : «ای سگ به دنبال من نیا که به من نمی رسی، من برای نجات جان خود می دوم، اما تو برای آن که به وظیفه ات عمل کنی.»

 





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران :

اگر دانشگاه خانه دانش است و اگر دانایی حاصل تفکر و فکر است، فکر فقط و فقط در یک محیط آزاد بروز پیدا می کند و رشد می باید و اثر می گذارد. آزادی شرط دانایی است این نکته اول و منظور از آزادی آزاد اندیشیدن و با امنیت اندیشیدن و آنرا بیان کردن و به تبادل اندیشه و آگاهی پرداختن در این صورت است که انسان و جامعه کمال پیدا می کند.

بی تعارف بگوییم آن چه در سال‌های گذشته صورت گرفته است قابل قبول نیست. نمی خواهم بگویم حتما سوء نیت بوده است، ولی سوء تدبیر و دید غلط بوده است. بسیاری از استادان برجسته کنار گذاشته شده اند . کسانی نیز ایران را ترک گفته‌اند و عده‌ای هم با محدودیت‌های زیادی روبرو بوده‌اند و به جای آن‌ها تعداد زیادی افرادی بدون رعایت ضابطه و معیارهای (استانداردهای) لازم به دانشگاه‌ها تزریق شده‌اند و نیز انبوهی از دانشجویان فاضل و شایسته از تحصیلات تکمیلی محروم شده‌اند و به جای آن‌ها کسانی که در درجات بسیار پایین تری بوده‌اند امتیاز ادامه تحصیل را یافته اند. خوب آثار مخرب این وضع را باید در 5 – 6 سال دیگر ببینیم گرچه همین حالا هم تا حدودی معلوم شده است. باید دید امنیتی نادرست درمورد دانشگاه‌ها عوض شود. باید علم و عالم مورد اهتمام و احترام باشد.





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

این بسیار خطرناک است که طایفه ای به آرمان مقدسی عشق بورزند، عشقی که آنها را یک گلوله انرژی و حرکت بکند اما گوشه چشمی هم به روش رسیدن به مقصد نداشته باشند.





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

ایدئولوژی هایی که وعده استقرار بهشت بر روی زمین را داده اند، باید مورد جدی ترین تحقیقها و جراحیها قرار گیرند، تا معلوم شود که به خاطر آن بهشت موهومشان، چه تعداد آدمیان را به جهنم فرستاده اند.

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,
<      1   2   3   4   5   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 40
    بازدید دیروز : 219
    کل بازدید : 914653
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/11    ساعت : 11:35 ع

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات