سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

«خطبه امام حسین (ع) در مکه» 

 

ای آرزو مندان به درگاه خدا! می بینید که پیمان رسول خدا (ص) خوار و ناچیز شده و کورها و لال ها و از کار افتاده ها در شهر ها رها شده اند و رحم نمی کنید، و در خور مسئولیت خود کار نمی کنید و به کسانی که در آن راه تلاش می کنند وقعی نمی نهید و خود به چاپلوسی و سازش با ظالمان آسوده اید. این برای آن است که مجرای کارها و گذرگاه احکام به دست عالمان به خدانیست که بر حلال و حرام خدا امین اند و از شما این منزلت را ربودند و آن از شما ربوده نشد مگر به واسطه تفرق شما از حق و اختلاف شما در سنت پیامبر(ص) با اینکه دلیل روشن بر آن داشتید. و اگر بر آزار ها شکیبا بودید و در راه خدا هزینه ها را تحمل می کردید، زمام امور خدا بر شما در می آمد و از جانب شما به جریان می افتاد.خدایا! تو می دانی که آنچه از ما سر زد، برای رقابت در فرمانروایی و نیز دسترسی به مال بی ارزش دنیا نبود، بلکه از آن روست که نشانه های آیین تو را بنمایانیم و سر و سامان بخشی را در سرزمین هایت آشکار سازیم.

 





برچسب ها : همراه حسین از مکه تا کربلا  ,

چرا در جایی از دین قرائت خشونت آمیز شده و در جای دیگر قرائت سهله سمحه، باید به زمینه های اجتماعی آن مراجعه کنیم. عناصر اصلی اسلام در همه جا یکسان است، اما هندسه این مکتب و ثقل عناصر آن می تواند از یک بستر اجتماعی به بستر اجتماعی دیگر تغییر کند. مثلا در مرزها دین به صورت خشنی جلوه گر شده است. در حول و حوش مرزها مرزداران مستقرند که برای حفظ روحیه جنگاوری خود به نوعی دین یا ایدئولوژی محرک و برانگیزاننده حاجت دارند. ما تاریخاً می بینیم که سراسر مرزهایی که میان مسلمانان و مسیحیان وجود داشت، خونین بوده است. در نتیجه بستر اجتماعی در برداشت از دین نقشی تاثیر گزار دارد.





برچسب ها : راه ناهموار  ,

دکتر علی شریعتی

دکتر علی شریعتی :

تمدن صادراتی همان تمدنی است که می بینیم؛ ما الان یک نمدن مصرفی داریم: او را از روی شتر و الاغ برمی دارند و پشت کادیلاک می نشانند. این، متمدن نیست؛ این، متجدد است. متجدد همان وحشی است که مصرفش تغییر کرده، او چیز دیگر است. متمدن یعنی کسی که می آریند، می اندیشد، خلق می کند و می فهمد. کسی که مصرفش تغییر کرده، متجدد است. متجدد از وحشی پست تر و خبیث تر و ذلیل تر است، برای اینکه امکان تبدیل شدن وحشی به متمدن هست، اما این امکان برای متجدد هرگز نیست. منبع : کتاب میعاد با ابراهیم ص 145





برچسب ها : دکتر علی شریعتی  ,

جملات ناب

تنهایی ام را با دیگران تقسیم نخواهم کرد 

چون یک بار کردم چندین برابر شد...





برچسب ها : جملات ناب  ,

 

جملات ناب

حرفی نیست ...

 خودم سکوتت را معنی می کنم!

 کاش می فهمیدی،

 گــــــــــاهی....همین نگــــاه ســـــــــــــــــــردت...

  روی زمستان را هم کم می کنـــــــــد...!

 





برچسب ها : جملات ناب  ,

یکی از طرق شناخت ظرفیت دین برای پذیرش دموکراسی یا دیکتاتوری، ملاحظه وضعیت حاملان آن دین است. گفته شده است که یکی از دلایل تساهل و مدارای اسلام در خاور دور آن است که حاملان این اسلام تجار و عرفا بوده اند. در عوض اسلام سرزمینهای فتح شده ای که با شمشیر غازیان به روی مسلمانان گشوده شده است ، رنگ و بوی حاملین خود را دارد. بدیهی است تاجری که اهل معامله و چانه زنی و قرارداد است، بالقوه واجد بسیاری از عناصر دموکراسی است. در مقابل جنگ آوری که با خشونت و قهر و غلبه سر و کار دارد کمتر اهل تساهل و تسامح است.





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

دکتر علی شریعتی

دکتر علی شریعتی :

 ... هارون یک سال به جهاد می رفت و یک سال به حج می رفت! تعظیم شعائر از این بالاتر؟! ... چشمش به «حسران» می افتاد و از مرکب پائین می آمد و جلوی همه دستش را می بوسید! تجلیل از عالم از این بالاتر؟! اما چرا همه از نظر ما بیهوده است؟ برای اینکه این روح، معنا و فکر، جهتش را از دست داده است. یعنی چه ؟

اسلام را رها کرده؟ نه. بیش از همه تجلیل می کنند، ترویج می کنند و عظمت و شکوه و جلال و قدرت پیدا کرده، اما از درون پوسیده و جهتش از یاد رفته. «راه»، «گردشگاه» شده.

منبع : کتاب میعاد با ابراهیم ص 83

 





برچسب ها : دکتر علی شریعتی  ,

پنجره نگاه

زن و مرد جوانی به خانه جدیدشان اسباب کشی کردند... در روز نخست، ضمن صرف صبحانه، زن از پنجره آشپزخانه دید که همسایه شان در حال آویزان کردن رخت های شسته شده است. با دیدن لباس ها گفت : «لباس ها چندان تمیز نیستند ! انگار نمی داند چطور باید لباس بشوید. احتمالاً باید پودر لباسشویی بهتر بخرد.»

همسرش نگاهی کرد، اما چیزی نگفت.

هر بار که زن همسایه لباس های شسته شده را برای خشک شدن آویزان می کرد، زن جوان همان حرف را تکرار می کرد تا اینکه حدود یک ماه بعد، زن جوان از دیدن لباس های تمیز روی بند رخت تعجب کرد و به همسرش گفت : «بالاخره یاد گرفته چطور لباس بشوید. من مانده ام که چه کسی درست لباس شستن را یادش داده؟!»

مرد پاسخ داد : «من امروز صبح کمی زودتر بیدار شدم و شیشه پنجره آشپزخانه مان را تمیز کردم!».

 





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

 جملات ناب

اعتماد های رفته

 
مرام های مرده


باور های زنده به گور شده


بر کدامین


مزار فاتحه بخوانم!





برچسب ها : جملات ناب  ,

جملات ناب

دل بستن به کلاغی که دل دارد بهتر از دل بستن به طاووسیس که فقط زیباست !!!





برچسب ها : جملات ناب  ,
<   <<   11   12   13   14   15      >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 14
    بازدید دیروز : 88
    کل بازدید : 916588
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/30    ساعت : 2:9 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات