سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

دکتر ظریف

دکتر ظریف در منزل شخصی دکتر ماهاتیر محمد

نخست وزیر سابق مالزی

 

اثرات تحریم های بین المللی

دکتر ظریف :

تحریم های بین المللی هیچ گاه نتوانسته اند در کوتاه مدت، سیاست کشور تحریم شده را تغییر دهند. تحریم ها در کوتاه مدت موفق نیستند، اما در دراز مدت منشا اثرند. دوم، آثار اقتصادی آنهاست. تحریم ها اثر اقتصادی دارند و فشار ایجاد می کنند. اما به نظر بنده هدف اصلی تحریم ها این است که به صورت فزاینده و فرسایشی اعتبار و مشروعیت کشور هدف را در جامعه بین المللی از بین ببرند و به تدریج به یک عنصر نامطلوب تبدیل کنند؛ عنصری که ارتباط با آن هزینه دارد. مثلا اگر کشوری با پاکستان، ترکیه، یا آذربایجان رابطه داشته باشد، لازم نیست آن را توجیه کند. اما اگر با ایران رابطه داشته باشد، مجبور است که دلیل رابطه اش را به کمیته شورای امنیت گزارش دهد. به عنوان مثال آن کشور باید توجیه کند که این رابطه در حوزه های ممنوعه نیست. این به معنی تبدیل کردن وضعیت رابطه با ایران به یک شرایط ویژه است.  

 





برچسب ها : تیغ خاطرات  ,

 

شطرنج

وقتی که امام خمینی برای نیاز جامعه احساس می کنند مسئله شطرنج به عنوان یک سرگرمی پرورنده فکر در اختیار جوانان قرار بگیرد ، فتوا به حلّیت استفاده از آن می دهند. بسیاری بر امام خرده گرفتند . در حوزه علمیه قم جوی ساخته شد که شاگرد برجسته امام آیت الله قدیری نامه اعتراضیه ای را به امام نوشتند ، امام در پاسخ به آن نامه جوابی دادند که در صحیفه جلد (21) صفحه (34) این جواب آمده است، فراز آخر نامه : .... سعی کنید تنها خدا را در نظر بگیرید، تحت تاثیر مقدس نماها و آخوندهای بیسواد واقع نشوید چرا که اگر بناست با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهای احمق و آخوندهای بیسواد صدمه ای، بخورد بگذارید هر چه بیشتر بخورد. از خداوند متعال توفیق جنابعالی را در خدمت به اسلام و مسلمین خواهان هستم.

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

شعر. شهر

 

شهر


شاهرگ های زمین از داغ باران پر شده ست

آسمانا ! کاسه ی صبر درختان پر شده ست

 

زندگی چون ساعت شماطه دار کهنه ای

از توقف ها و رفتن های یکسان پر شده ست

 

چای می نوشم که با غفلت فراموشت کنم

چای می نوشم ولی از اشک فنجان پر شده ست

 

بس که گل هایم به گور دسته جمعی رفته اند

دیگر از گل های پر پر خاک گلدان پر شده ست

 

دوک نخ ریسی بیاور یوسف مصری ببر

شهر از بازار یوسف های ارزان پر شده ست

 

شهر گفتم؟! شهر! آری شهر!آری شهر ! شهر

از خیابان! از خیابان! از خیابان پر شده ست... 

 





برچسب ها : جملات ناب  ,

 

شهدا. مردان بی ادعا

دشمن ما وابسته به سلاح های جور واجوری است که به قیمت نوکری اش به او داده اند، اما مومن وابسته نیست. هر نوع وابستگی مومن را از وصول به حق باز میدارد و همچون غل و زنجیری که بر دست و پای زندانیان می بستند، او را به زمین می چسباند و قدرت قیام را از او می گیرد. مومن اگر وابستگی داسته باشد نمی تواند قیام کند و عصر ما عصر قیام است.

 





برچسب ها : مردان بی ادعا  ,

علما. فاطمی نیا

 

استاد فاطمی نیا :

انسان، اگر صد رکعت نماز بخواند ولی به خدا توجه نداشته باشد، چه فایده ای دارد؟! در حالی که اگر دو رکعت نماز با توجه بخواند، معنای «الحمدلله ربّ العالمین» را بداند، به ربُّ العالمین توجه کند، و بفهمد که در حال نماز در کجاست و با که سخن می گوید؛ این شربت، انسان ساز است.

منبع : کتاب نکته ها از گفته ها ص 87





برچسب ها : نکته ها از گفته ها  ,

شهدا. شهید چمران

 

نمی خواهم جزء مومنین باشم ولی تعصب خشک جلوی عقل و دل مرا بگیرد..

نمی خواهم پیروزی باشم که غرور و تکبّر بر من مسلط شود.

نمی خواهم احساسات انقلابی چنان مرا بگیرد که حقایق عینی را فراموش کنم...





برچسب ها : مردان بی ادعا  ,

امام خمینی

 

اوایل انقلاب بحث اسلامی کردن دانشگاه ها مطرح بود، در دانشگاه تهران مدیریت دانشگاه به انگیزه خیر دستور داده بودند که بین کلاسهایی که دختران و پسران هستند نئوپان بکشند، این طرف آقایان بنشینند و آن طرف هم خانمها. خانم طباطبایی که آن موقع دانشگاه بودند به عنوان یک خبر خوش در واقع به مرحوم حاج احمد آقا رسانده بودند که الحمدلله این گام اسلامی کردن دانشگاه ها برداشته شد. خبر به امام که رسیده بود امام به شدت عصبانی شده بودند، همان جا مرحوم حاج احمد آقا را صدا کرده بودند فرموده بودند احمد ! تا فردا صبح ساعت 8 تمام این تخته ها باید جمع بشود. اینها می خواهند اسلام را دینی معرفی کنند که قابل تحمل برای جامعه نباشد، جوانها از آن متواری بشوند که مرحوم حاج احمد آقا به کمک اعضای دفتر تا ساعت 2 بعد از نیمه شب دنبال این بودند که آن انبار دار و کلید دار و مسئول کلاسها را پیدا کردند تا فردا صبح ساعت 8 این تخته ها را جمع کردند.... 





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

شعر

 

تَنگ غروب


تَنگ غروب از سنگ، بابا نان در آورد

آن را برای کودکان لاغر آورد

مادر برای بار پنجم دَرد کرد وُ

رفت و دوباره باز هم یک دختر آورد

گفتن « دختر نان خور است » و گفت مادر

« ای کاش می شد یک شکم نان آور آورد »

تنگ غروب آمد پدر، با سنگ، دَر زد

یک عده هم مهمان برای مادر آورد

مردی غریبه با زنانی چادری که

مهمان ما بودند را، پشت در آورد

مرد غریبه چای خورد و مهربان شد

هی رفت و آمد، هدیه ای آخر سر، آورد

من بچه بودم، وقت بازی کردنم بود

جای عروسک پس چرا انگشتر آورد؟

تَنگ غروب از سنگ، بابا نان در آورد

آن را برای کودکان دیگر آورد

مادر برای بار آخر درد کرد وُ

رفت و نیامد، باز اما دختر آورد....

 

 

 

 

شاعر: مریم آریان

منبع : کتاب دادخواست ص 23

 

 





برچسب ها : جملات ناب  ,

 

دکتر ظریف

دکتر ظریف :

اگر در طول مدت خدمتم نکته ای جای تاسف داشته باشد این است که در عمل از تجربیاتم استفاده ای نشد و اشتباهات ما دوباره تکرار شد. بنده از خودم ناراضی نیستم، زیرا هیچ گاه مصلحت شخصی ام را بر مصلحت کشور ترجیح ندادم. همیشه آنچه را که به ذهنم می رسیده، به مقامات عالی کشور منتقل کرده ام. شاید یکی از دلایلی که موجب شد کنار گذاشته شوم ، همین بود که فکر می کردم که دیده بانم و ظیفه دیده بان آن است که آنچه را که می بیند بگوید، نه این که اول فکر کند دیگران کدام یک از دیده ها و شنیده هایش را می پسندند و بعد همان ها را منتقل کند. در واقع امر رایجی در تمام بروکراسی ها و در همه جای دنیاست که کارمندان آنچه را که روسایشان می خواهند ، می گویند. اما بنده تلاش کردم این کار را نکنم.  

 





برچسب ها : تیغ خاطرات  ,

 

با مقوله فرهنگ و اندیشه باید با ظرافتی که قرآن برخورد کرده است، سیره پیغمبر بوده است، امیر مومنان بوده است برخورد کنیم. امیر مومنان در هنگامی که حاکم بود، حاکم امپراطوری بزرگ اسلامی در مسجد کوفه مشغول صحبت بود، یک نفر از منتقدان و معاندان علیه خودش بلند شد به حضرت اعتراض و انتقاد بکند، یک عده ای می خواستند او را خفه کنند، از گوشه و کنار مجلس آقا! بنشین، حضرت فرمود بگذارید حرفش را بزند. حرفش را زد، امیر المومنین پاسخ داد، قانع شد، اما از روی کینه و حقد گفت : « قاتله الله ما افقهه » این علی چقدر با سواد است. سیره امام این گونه بود.

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 42
    بازدید دیروز : 91
    کل بازدید : 913997
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/8    ساعت : 11:43 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات