سفارش تبلیغ
صبا ویژن


آیت الله امامی خوانساری در تفسیر آیه « یا ایها الذین امنوا کونوا قوامین لله شهداء بالقسط و لایجرمنکم شنئان قوم علی الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی» می فرمودند : تقوای حقیقی و واقعی در چگونگی رفتار با دشمن است که بروز پیدا می کند نه در چگونگی رفتار با دوست.  

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

 

یک کلمه بدون اجازه رهبری گفته نشده است....


دکتر ظریف

دکتر ظریف :

در دوره مسئولیت دکتر روحانی، بنده مسئول گروه مذاکره کننده با طرف غربی بودم. در تمام دورانی که من مسئولیت داشتم، یک کلمه بدون اجازه رهبری گفته نشده است. البته ممکن است رهبری بعضی موارد مانند تعلیق ها را با اکراه پذیرفته باشند، اما بر اساس آنچه از بسیاری از دوستان شنیده ام روش ایشان در آن چند سال این بود که رهبری به نظر جمع احترام می گذاشتند و در جلسات عالی به اجماع می رسیدند و بعد تصمیم می گرفتند. البته بنده در آن جلسات حضور نداشتم و نتیجه جلسات به بنده ابلاغ می شد و بنده و همکارانم مجری این تصمیمات بودیم. به هر ترتیب هر چیزی به بنده ابلاغ شده است، بی کم و کاست اجرا کرده ام.

منبع :‌کتاب گفت و گو با آقای سفیر. ص 240

 





برچسب ها : تیغ خاطرات  ,

 

صاحبان فکر می مانند....

صدر المتالهین (ملاصدرا) که امروز مخالفت با او ملاک انحراف یک انسان است و با تکیه بر اندیشه صدر المتالهین، اندیشه های مخالف خویش را منحرف و بد می دانیم، خود او تکفیر شد، اما صدر المتالهین صاحب فکر بود و ماند. اما تکفیر کنندگان او کجا هستند؟

 

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

شهدا. شهید چمران

 

شهید دکتر مصطفی چمران :

عشق های فراوانم هیچ یک دمی بیشتر نپاییده است و هیچ امید و آرزویی بیشتر از یک نسیم یا عطر یک گل باقی نمانده است...

دیگر چگونه به کسی دل بندم و چطور بتوانم به عشق و زیبایی های گذران امیدوار باشم؟ خدایی که نمی خواهد به من آسایش مادّی ببخشد.

 





برچسب ها : مردان بی ادعا  ,

طنز

 

گرگ
شنگول را خورده است
گرگ
منگول را تکه‌تکه می‌کند   ...
بلندشو پسرم !
این قصه برای نخوابیدن است ....





برچسب ها : جملات ناب  ,

فاطمی نیا

استاد فاطمی نیا :

جاحظ در زمان غیبت صغری بوده است. حدیثی آورده که به خوبی اهمیت حلم را می رساند. او از حضرت امام محمد باقر(ع) نقل می کند که فرمودند : تمام زندگی دنیا و معایش عباد اگر در یک پیمانه ای ریخته شود، دو سوم آن زیرکی است؛ و یک سوم آن، تغافل می باشد.

تغافل یعنی خود را به ندیدن و ندانستن زدن، خود را به غفلت زدن. بسیاری از مشکلات، به وسیله تجاهل و تغافل و خود را به ندانستن زدن حل می شود!

بردباری، صبر، سکوت، همراه با استعمال عقل، این را حلم گویند.

منبع : کتاب نکته ها از گفته ها ص 23

 





برچسب ها : نکته ها از گفته ها  ,

 

در اجتماع بی‌شمار عقده‌ای‌ها
باید شبیه غده‌ای بدخیم باشی
ارزش ندارد قالی ابریشم این‌جا
تمرین کن تا بعد از این‌جا جیم باشی 

 

وقتی که تنهایی درونت رخنه کرده
دیگر چه فرقی می‌کند در جمع باشی
پروانه بودن نقش سخت و بی‌خودی بود
تمرین کن اجرای بعدی شمع باشی

 

رسوای یک‌رنگی شدی حالا بیا و
هم‌رنگ شو با چندرنگی جماعت
حتی میان گریه‌ی آیینه هم باز
تمرین کن لبخند را از روی عادت

 
خوشبختی‌ات نقل تمام شایعات است
وقتی به جای خون تظاهر در رگ توست
بگذار دورت پر شود از خالی دوست
وقتی که تنها هم‌دمت توله‌سگ توست

 

 

 





برچسب ها : جملات ناب  ,

دکتر ظریف

 

آمریکا هیچ وقت نمی خواهد که ایران پیشرفت تکنولوژیکی کند....

آمریکا هیچ وقت نمی خواهد که ایران پیشرفت تکنولوژیکی کند، اما ما می توانستیم بهانه به دست این کشور ندهیم. همچنین می توانستیم به اسرائیل نیز که خودش بزرگترین ناقض معاهده ان.پی.تی است ، بهانه ندهیم. ان.پی.تی فقط یک قرار داد نیست ، بلکه « عدم اشاعه سلاح هسته ای » یک رژیم بین المللی است و اسرائیل در این رژیم بین المللی یک یاغی محسوب می شود. این یاغی در این رژیم بین المللی توانست نقش مدافع آن را بازی کند. برنامه هسته ای ایران آن قدر مبتنی بر حقوق ایران است که در واقع مخالفت با آن نقض ان.پی.تی تلقی می شود. اما چون در این رابطه خوب عمل نکردیم، به آن ها بهانه دادیم. در نتیجه اگر می خواهید این مشکل را ریشه یابی کنید، ریشه آن در سوءتفاهم بود.  





برچسب ها : تیغ خاطرات  ,

 

 

آیا با فحش و سَبُّ و ناسزا، اندیشه یا شخصیتی محو می شود؟


هیچ کس در تاریخ اسلام به اندازه مولای بزرگوار ما حضرت امیر سَب(نفرین) نشده است، هیچکس! و هیچکس عزیزتر از او در تاریخ نیست. عمق عزت و محبوبیتی که حضرت امیر دارد یک نسبتی هم با شدت سَب هایی که در مورد او صورت گرفته دارد. « اما السَّب فسبونی فانه لی زکات» اگر شما به من دشنام می گویید، بگویید، این موجب پاکی من خواهد شد.

در فرهنگ ما حافظ که در دوره خود تکفیر شد و عماد الدین کرمانی که بسیار سختگیر متشرع جلوه می نمود، ما برگردیم و ببینیم که در آن دوران آنچه که بر جای مانده و به یادگار مانده است، کدامیک توانسته اند به فرهنگ ما به لحاظ دینی و به لحاظ فرهنگ ملی ما رشد و غناء ببخشند؟ چگونه ممکن است حافظ را عده ای تکفیر کنند و بعداً مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی غزل حافظ را در قنوت خودش در دوره ما بخواند :

برخیز ساقیا قدحی پر شراب کن   دور فلک درنگ ندارد شتاب کن

این غزل معروفی است که مرحوم میرزا جواد ملکی در قنوت می خواند.

پس پیداست که ما باید به گونه ای رفتار بکنیم که وقتی مدعی این هستیم انقلاب اسلامی و فرهنگ اسلامی در یک منظر جهانی قرار گرفته بتوانیم دفاع بکنیم و الا هتک و بدگویی که راه به جایی نخواهد برد این تعبیر از حافظ است که :

از تهتک مکن اندیشه و چون گل خوش باش      زان که تمکین جهان گذران این همه نیست 






برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

وقتی یک نظر بر خلاف اعتقاد ما مطرح می شود چه کنیم؟!

برای روشن شدن مطلب یک نمونه را بررسی می کنیم.

 

جناب آقای دکتر مهدی حائری یزدی فرزند مرحوم آقا شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم، ایشان کتابی را در نقد ولایت فقیه نوشته اند. با این کتاب و این نظریه دو گونه می شود برخورد کرد یک برخورد، برخورد روزنامه ای است که از آغاز سرمقاله هتک و بدگویی شروع می شود. یک برخورد هم برخورد مجله حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان است که حضرت آیت الله امینی مسئول آن هستند که آقای مهدی حائری مقاله ای را می نویسند، آیت الله جوادی آملی هم جواب می دهند... در این مجله هم با تجلیل از هر دو طرف یاد می شود و مجله اعلام می کند که این شیوه، شیوه ای است که ما برای اهل نظر مطرح کرده ایم.

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 63
    بازدید دیروز : 48
    کل بازدید : 915867
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/20    ساعت : 5:6 ع

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات