سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خاطرات دکتر روحانی پرونده هسته ای

نخستین دولت هسته ای

با توجه به اهمیت تکنولوژی هسته ای برای توسعه کشور، دولت آقای هاشمی، نخستین دولتی بود که پس از مباحث تئوریک و سیاسی دولت آقای موسوی در زمان حضرت امام (ره) ، با شتاب مناسبی در پی دستیابی به این تکنولوژی برآمد.

ایشان نسبت به تکمیل نیروگاه بوشهر و تولید سوخت در داخل کشور، مصمم بودند و به شدت آن را پیگیری می کردند.

در واقع، توانمندی فنی نسبت به اصل این فناوری، در دولت ایشان به دست آمد. در زمان آقای هاشمی، قرارداد تکمیل نیروگاه بوشهر با روس ها امضاء شد و با چینی ها نیز چند قرارداد منعقد گردید و چند صد دستگاه سانتریفیوژ به کشور وارد شد و تلاش برای ساخت آن در کشور آغاز گردید.

در مجموع در دوران 8 ساله ریاست جمهوری آقای هاشمی، به تدریج کشور به اصل فناوری غنی سازی و امکانات لازم ، دسترسی پیدا کرد....

منبع : کتاب روایت تدبیر و امید ص 30.31

 





برچسب ها : تیغ خاطرات  ,

 

جملات ناب

 آدم برفی از خجالت آب شد..

                وقتی دید کودک گرسنه ای..

                                 به هویج دماغش زل زده..

 





برچسب ها : جملات ناب  ,

خاطرات هامی

خاطرات هاشمی شاهدان زنده دارد 

«حذف مرگ بر آمریکا دستور امام بود»

دکتر حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) در مصاحبه با جماران ضمن تاکید بر اینکه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در سال 62 دستور حذف  مرگ بر آمریکا و شوروی را از رسانه های دولتی دادند، تاکید کرد:  این‌که چه اتفاقاتی سبب توقف اجرای تصمیم حذف این شعار از تریبون‌های رسمی شد نیازمند بررسی بیشتر و مراجعه به منابع و اسناد معتبر است که ان‌شاء‌الله همه زوایای آن مشخص و منتشر خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی،  گزیده این مصاحبه بدین شرح است:

همه آنچه که آقای هاشمی در خاطرات خود در این باره گفته‌اند به 4 فراز مربوط می‌شود که عینا از کتاب خاطرات ایشان نقل می‌کنم:

1 – در ذیل خاطرات روز 16 فروردین 1362 «...احمد آقا تلفن‌ کرد و اطلاع‌ داد، امام‌ با پیشنهاد قطع‌ شعار «مرگ‌ بر آمریکا و مرگ‌ بر شوروی‌» از رسانه‌های‌ دولتی‌ موافقت‌ کرده‌اند و پذیرفته‌اند که‌ بگویند به‌ امر امام‌ قطع‌ شده‌ است‌. »

2 - 20 فروردین 62 « ... ظهر احمد آقا آمد. اعترافات توده‌ای‌ها را به ایشان دادم که بخوانند و به اطلاع امام برسانند. قرار شد از طرف امام رسما به صداوسیما ابلاغ کنند که [شعار] مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی را که در شعارهای مردم می‌آید، حذف کنند و دوستان دیگر هم موافق‌اند

3 - 1 اردیبهشت 62 «... جلسه شورای مرکزی حزب [جمهوری اسلامی ] داشتیم‌. درباره دستور امام برای حذف شعارهای مرگ برآمریکا و «مرگ بر شوروی» بحث داشتیم که شیوه حذف آن ـ‌به صورتی که عکس‌العمل بدی نداشته باشد ـ انتخاب شود. »

4 - 14 تیر 63 «...  [آقای امام موسوی‌] نماینده شوشتر هم آمد و پیشنهاد قطع شعار مرگ برآمریکا و شوروی را می‌داد. گفتم به طور اصولی تصمیم گرفته‌ایم‌، امام هم موافقت کرده‌اند ولی منتظر فرصت هستیم

موضوع هر 4 خاطره، قطع و حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر شوروی» (که به صورت توأمان در شعارهای سراسری مردم گفته می‌شد) است نه فقط شعار مرگ بر آمریکا، آن‌هم قطع این شعار مرکّب از رسانه‌های دولتی و رادیو تلویزیون نه حذف آن از ادبیات سیاسی مردم در تظاهرات و راهپیمایی‌ها و مناسبت‌ها. مردم ایران در جریان انقلاب بر اساس بخشنامه و دستور کسی شعار مرگ برآمریکا و شوروی نمی‌گفتند که اکنون قطع آن نیاز به ابلاغیه داشته باشد. انقلاب اسلامی مستقل از نظام سلطه شرق و غرب حاکم بر جهان آن روز شکل گرفته بود. 
خاطره‌ای که  آقای هاشمی رفسنجانی در موضوع حذف شعار نسبت به امام ذکر کرده است مربوط به موافقت و دستور امام بر قطع این شعار از رسانه‌های دولتی است. مطلبی که در سال 62 روی میز بررسی و تصمیم‌گیری مسئولین نظام و رهبری انقلاب قرار داشت همین بود نه بحث بر سر دستور و یا توصیه به مردم برای حذف این شعار. در عبارات خاطرات آقای هاشمی هم که بر اساس یادداشت‌های ثبت شده روزانه می‌باشد به صورت دقیق تصریح شده است که موضوع موافقت و دستور امام حذف شعار «مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی» از رسانه‌های دولتی بوده است نه نفی و نهی از این شعار.

بهترین دلیل بر اهمیت این موضوع همین که می‌بینیم پس از گذشت سی سال از ثبت این خاطره حتی نقل آن تا این حد حساسیت‌ها را بر انگیخته است. بیان چرایی اهمیت این تصمیم و علل و زمینه‌های عدم  اجرای آن نیازمند تحلیلی مفصل است که در این مقال، موضوع بحث ما نیست. هنوز بررسی دقیق و جامعی صورت نگرفته است.

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,

شهید مطهری

روایت استادمطهری از "انقلابی گری اشتباهی"

انقلاب ما جنگ ابدی نیست!

راه آینده ی ما راه انقلاب اسلامی باید باشد یا راه اسلام انقلابی؟ انقلاب اسلامی یعنی راهی که هدفْ اسلام و ارزشهای اسلامی است، انقلاب و مبارزه برای برقراری ارزشهای اسلامی است، یعنی مبارزه برای ما هدف نیست وسیله است، اسلام و ارزشهای اسلامی برای ما هدف است. ما انقلاب می کنیم برای ارزشهای اسلامی، مبارزه می کنیم برای ارزشهای اسلامی، پس هدف برای ما اسلام است، مبارزه و انقلاب برای ما وسیله است.

اما عده ای میان انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی اشتباه می کنند یعنی برای آنها مبارزه و انقلاب هدف است، اسلام وسیله ای است برای مبارزه و انقلاب. نتیجه اش این است که از اسلام انتخاب می کنیم؛ هر چه از اسلام ما را در مسیر مبارزه قرار بدهد آن را قبول می کنیم و هر چه از اسلام ما را در مسیر مبارزه قرار ندهد آن را از اسلام طرد می کنیم.

منبع : مجموعه آثار شهید مطهری . ج24، ص 173

 





برچسب ها : شهید مطهری  ,

خاطرات دکتر روحانی پرونده هسته ای

خاطرات دکتر روحانی :

یکی از ایراداتی که غربی ها در مذاکرات هسته ای مطرح می کردند، مبنی بر اینکه شما با این همه ذخایر نفت و گاز چه نیازی به انرژی اتمی دارید؟

استدلال ما این بود که خود آمریکایی ها در رژیم سابق اعلام کرده بودند ایران به انرژی هسته ای نیاز دارد و نتیجه بررسی های موسسه تحقیقاتی استنفورد این بود که ایران به 23 هزار مگاوات برق هسته ای نیاز خواهد داشت. به آنها گفته می شد که خود شما اروپایی ها به چه دلیل و با چه آینده نگری با رژیم سابق، قرارداد تاسیس نیروگاه های هسته ای منعقد کردید؟ چرا در زمینه سوخت، ایران را در اوردیف مشارکت داده بودید، اما حالا اعتراض دارید؟! آنها پاسخ قانع کننده ای نداشتند....

منبع : کتاب روایت تدبیر و امید ص 28





برچسب ها : تیغ خاطرات  ,

دکتر علی شریعتی

بخشی از نامه دکتر علی شریعتی به فرزندش احسان :

... و آیا این دلهره من، که گاه به وحشت می کشد، ریشه دار و جدی نیست که می بینم آن نهالی را که به جان پرورده ام و به جان دادمش آب، از خاکی که با خون ابوذر وحسین گل شده و شط شیرین و پرشوکت ابراهیم و بودا و مزدک، در مسیر چند هزار ساله شوق از کنارش می گذرد و آفتاب گدازان عشق بر سرش می تابد، کندیم و بردیم تا در خاکی (آمریکا) که از کود شیمیایی ساخته اند و با خون سرخ پوستان آغشته اند غرسش کنند، در زیر سقفی از پولاد و لای دیوارهایی از آسمان خراش و باغی که نه از رویش که از یورش آباد است؟

نه، امیدم به جنس این نهال، که از بذر این مزرعه ما است و به آگاهی اش بر اینکه فاجعه بیگانگی در کمین است و علقه اش به مردم این کویر ، دلهره ام را تسکین می بخشد.

خداحافظت بابا علی.

منبع : کتاب با مخاطبهای آشنا ص 64  





برچسب ها : دکتر علی شریعتی  ,

 

داستان کوتاه

وقتی که «مردم» وارد عمل می شوند!!.

حکومت های دیکتاتوری اغلب کارهای زشت خود را به نام «مردم» انجام می دهند. آنها معمولا برای سرکوب مخالفان خود عده ای از اراذل و اوباش را به طور ناگهانی به جان مخالفان می اندازند تا آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده و یا نابود کنند و پس از رسیدن به هدف خود با خونسردی اعلام می کنند که «دولت مقصّر نیست؛ مردم خود «خائنین» را مجازات کردند».

ادامه مطلب...




برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

بهترین راه جلب رضایت خدا

شاگردی نزد استادش آمد و از ایشان درباره بهترین راه جلب رضایت خدا پرسید. استاد به او گفت : به گورستان برو و به مرده ها توهین کن !

شاگرد دستور استادش را بدون هیچ چون و چرایی اجرا کرد و نزد ایشان بازگشت. استاد از او پرسید : آیا مرده ها جواب دادند؟

شاگرد پاسخ داد : نه استاد.

استاد گفت : این بار برو و آنها را ستایش کن!

طلبه باز هم بدون هیچ حرفی اطاعت کرد و همان روز عصر نزد استاد بازگشت. استاد دیگر بار از او پرسید: جواب دادند؟

شاگرد پاسخ داد : خیر استاد.

استاد گفت : برای جلب رضایت خدا همین گونه رفتار کن؛ نه به ستایش های مردم توجه کن و نه به تحقیرها و تمسخرهایشان. در این صورت است که می توانی راه خودت را در پیش گیری.





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

 

جنگ 8 ساله دفاع مقدس

کنفرانس غیرمتعهدها

شکست عملیات رمضان فضای تبلیغاتی جنگ را به نفع عراقی ها تغییر داد. کشورهای عضو کنفرانس غیر متعهدها، که پس از پیروزی های ایران برای برگزاری نشست بعدی در بغداد و ریاست صدام دچار تردید شده بودند، در مراحل اولیه ی شکست عملیات رمضان با قاطعیت اعلام کردند که کنفرانس در بغداد برگزار می شود.

وزارت خارجه شدید فعال شد تا میزبانی عراقی ها لغو شود، سوریه هم به کمک ایران آمد.

هم زمان یک گروه پروازی از جنگنده های ایرانی برای نا امن نشان دادن بغداد به پرواز درآمد. آنها یک پالایشگاه را بمباران کردند ولی پدافند عراق اجازه نداد هواپیماها به ساختمان کنفرانس غیرمتعهدها نزدیک شوند.

آنها هواپیمای خلبان ایرانی، عباس دوران ، را زدند و او هواپیمای آتش گرفته اش را به ساختمان کنفرانس کوبید.

دوان در دفتر خاطراتش نوشته بود : «ماموریت خطرناکی است. حتی ممکن است دیگر زنده برنگردم. اما من خودم داوطلبانه خواسته ام که این ماموریت را انجام بدهم.....».

با نا امن شدن آسمان بغداد و رایزنی های دیپلماتیک، صدام تحت فشار کشورهای دیگر 11 مرداد از برگزاری و ریاست کنفرانس انصراف داد و کنفرانس به دهلی نو منتقل شد.

منبع :برگرفته و خلاصه شده از کتاب پلاک های آسمانی. خاطرات خلبان عباس دوران.

 





برچسب ها : تلخ و شیرین های جنگ  ,

 

شهید مطهری

شهید مطهری :  

وقتی که توکل را در میان تفکر امروز مسلمین جستجو می کنید، میبینید یک مفهوم مرده است.

وقتی می خواهیم ساکن بشویم و جنبش نداشته باشیم، وقتی می خواهیم وظیفه را از خودمان دور کنیم و آن را پشت سر بیندازیم به توکل می چسبیم. مفهوم توکل درست وارونه آن چیزی که قرآن تعلیم داده در افکار ما وارد شده است.

کتاب احیای تفکر اسلامی/ص 58

 





برچسب ها : شهید مطهری  ,
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 96
    بازدید دیروز : 103
    کل بازدید : 916355
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/27    ساعت : 3:56 ع

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات