سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دعا می خوانم اما مست مستم!

مسلمانم ولی بت می پرستم!

اگر با شیخ روزی ایستادم

شبی هم شد که با ساقی نشستم

به نادانی اگر روزی یکی جام

به حرف زاهد بدبین شکستم

هزاران رشت? تسبیح را هم

علیرغم همان زاهد گسستم

نه تنها هیچکس نشناخت من را

که من هم مات و حیرانم که هستم؟!





برچسب ها : جملات ناب  ,

 

سیاسی

انتقاد علم‌الهدی از اینکه دولت حتی‌الامکان در امور فرهنگی دخالت نمی‌کند

امام جمعه مشهد فرمودند : «اینکه رئیس‌جمهور بخواهد بگوید دولت در فرهنگ حتی‌المکان دخالت نمی‌کند، مثل این می‌ماند که دولت بگوید در امنیت شما حتی‌المکان دخالت نمی‌کند، خوب مشخص است که مردم در اوج اضطراب، دغدغه و نگرانی از ناامنیتی چه حالی پیدا می‌کنند .....»

محضر جناب علم الهدی چند نکته را باید عرض کنیم :

اول اینکه مقوله فرهنگ کاملا از جنس امنیت متفاوت است و هیچ سنخیتی ما بین آنها نیست. و در تمام دنیا متولی امنیت دولت است و از وظایف ذاتی اوست اما تحمیل یک فرهنگ قطعاً نه.

دوم آنکه چه کسی به دولت اجازه داده است که قرائت فرهنگی خود را به مردم تحمیل کند و او تعیین تکلیف کند که در عرصه فرهنگ چه چیزهایی باید گفته شود و چه چیزهایی گفته نشود؟

سوم آنکه ، فرهنگ متولیش اهالی فرهنگ اعم از نویسندگان و هنرمندان و اصحاب فرهنگ هستند و آنها هستند که باید فرهنگ این مرز و بوم را بسازند ، نه آنکه عده ای خود را قیم فرهنگی مردم بدانند که سرانجامش هم آن است که در هر جایی نظیر اتحاد شوروی و در تاریخ اتفاق افتاده جز ویرانی فرهنگی و بساط دیکتاتوری هیچ به بار نیاورده است.

چهارم آنکه، بهتر است دولت به جای برخورد گزینشی با اصحاب فرهنگ قید و بندها و زنجیر ها و محیط برابر و مساعد برای آنها فراهم آورد تا بتوانند خدمت خود را که مربوط به آنها و نه وظیفه دولت است به خوبی انجام دهند.

پنجم آنکه بهتر است مردم را صاحب شعور بدانیم و فکر نکنیم که آنها توانایی تمیز دادن بین آرای صحیح و باطل را ندارند. آنها خوب می فهمند که کدام رای را باید برگزینند.

والسلام

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

سیاسی

بشار و نوری المالکی هم مهر تایید خود را بر توافق ژنو زدند. تا نشان دهند متحدین ایران در منطقه هم از فضای جنگ و تنش رنج می برند.

حال سوالی که من دارم آن است که چرا هنوز عده ای در داخل بر طبل قهر با دنیا و شعارهای دهان پرکن  که جز محفل گرم کردن و عده اندکی را به بازی گرفتن ثمری ندارد مشغولند. چرا عده ای در داخل از این ناراحت هستند که سایه تحریم اندک اندک از سر ایران برداشته شود، چرا از آرامش مردم ایران بیمناک می شوند. چه سودی در جنگ و تحریم و درگیری با کشورهای منطقه و جهان عاید آنها می شود؟ چرا زندگی این عده در مرگ دیگران معنا می یابد؟

تو را به خدا شما بگویید ، کدام عقل معقولی میپسندد که ما بمب اتم نسازیم اما هزینه بین المللی آن را بپردازیم؟ لااقل کره شمالی بمب را ساخته و تحریم شده، اما ما چه ؟

البته شاید دوست دارند دوباره به دیپلماسی قبلی بازگردند و ظریف ها را خانه نشین کنند و دوباره چند بیانیه بخوانند و ایران را هم از پیشرفت های تکنولوژیکی بازدارند، هم سفره مردم را کوچک تر کنند، هم ایران هراسی را به خوبی تقویت کنند!!

آخر این چه منطقی است که شما هزینه تحریم ها را بدون اجازه مردم از جیب شان می پردازید و حاضر نیستید از آنها بپرسید که راضی به این امر هستند یا نه؟

شیوه برخورد با مسئله انرژی هسته ای فقط در یک قالب، و آن هم منافع ملی قابل تعریف است و اگر قرار است به منافع ملی ضربه بزند قطعا به سود جمهوری اسلامی نیست ...

 





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

سیاسی

جدال لفظی موسویان و ترکی الفیصل .... 

به گزارش تسنیم، سید حسین موسویان در پاسخ به ادعاهای شاهزاده سعودی در کنفرانس سیاست خارجی در برلین که توسط وزارت خارجه آلمان و بنیاد کوربر با حضور 300 نفر و 60 شخصیت خارجی و بین المللی برگزار شد، گفت: عربستان در شرایطی ایران را متهم به دخالت در بحرین می‌کند که خود این کشور به بحرین لشکرکشی کرده و پاسخ معترضان را با گلوله می‌دهد.

ترکی الفیصل شاهزاده سعودی در جریان این نشست ادعا کرد: ایران از ابتدای انقلاب در امور داخلی کشورهای عرب منطقه دخالت کرد و در بحرین بدنبال ایجاد شورش بود.

وی مدعی شد:‌ ایران جزایر امارات را اشغال کرده است، در سوریه حضور نظامی دارد و در مقابل خواست مردم سوریه ایستاده و به بشار اسد که تظاهرات مسالمت آمیز مردم را با گلوله جواب می دهد، حمایت می کند.

سید حسین موسویان در پاسخ به ادعاهای ترکی گفت: شما مدعی شدید که ایران از ابتدای انقلاب در امور داخلی اعراب دخالت کرده است. ظاهرا فراموش کرده ا ید که در اولین ماههای انقلاب یک کشور عربی(عراق) به ایران تجاوز کرد و عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس از صدام متجاوز حمایت کردند و بیش از 100میلیاد دلار کمک مالی کردند. یک میلون ایرانی بخاطر تجاوز یک کشور عربی شهید و زخمی شدند. سلاح شیمیایی علیه ایرانیها بکار برده شد و 100000ایرانی شهید و زخمی شد و شما حمایت کردید.

موسویان در ادامه تأکید کرد: در اواسط دهه 1370 من از سوی آقای هاشمی رییس جمهور ماموریت یافتم و با امیر عبدالله ولیعهد 4 دور مذاکره و چارچوبی را توافق کردیم. دوسال بعد آقای روحانی دبیر شورایعالی امنیت ملی وقت به عربستان سفر کرد و توافق نامه امنیتی امضاء کرد. ما به توافقات پایبند ماندیم اما اسناد وزارت خارجه آمریکا که توسط ویکی لیکس افشاء شد نشان می دهد که از سال 1384 به بعد شما و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس در کنار اسراییل به آمریکا و اروپا فشار می اورده اید که به ایران حمله تظامی کند.

این دیپلمات سابق کشورمان در ادامه گفت:‌ شما چرا توافقنامه امنیتی را نقض کردید؟و در عین حال ایران را متهم می کنید. میلیونها نفر از مردم مصر علیه مبارک دیکتاتور و فاسد قیام کردند. عربستان تا آخرین لحظه در مقابل مردم مصر ایستاد و از دیکتاتور حمایت کرد. بعد مردم مصر در یک انتخابات آزاد مرسی را انتخاب کردند و شما از کودتا علیه منتخب مردم مصر حمایت کردید.

سید حسین موسویان در ادامه گفت: سوریه یک دولت قانونی داشت و شما و همه دنیا با آن رابطه داشتند.اسد اشتباه کرد که با تظاهرات مسالمت آمیز مردم سوریه برخورد خشونت آمیز کرد اما مردم بحرین که 80 درصد شیعه هستند هم تظاهرات مسالمت آمیز کردند و با گلوله مواجه شدند و شما در مقابل مردم بحرین ایستادید و به آنجا لشگر کشی کردید و در عین حال ایران را متهم می کنید که در مقابل خواست مردم عربی ایستاده و دخالت میکند. به اختلاف پوچ امارات با ایران در مورد جزایر اشاره کردید که مربوط به قبل از انقلاب است اما عربستان که بیش از ایران با همسایگان عرب خود اختلاف مرزی دارد. چرا یک کلمه در مورد اختلافات مرزی خودتان به همسایگانتان حرف نمی‌زنید.

 





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

خاطرات دکتر روحانی پرونده هسته ای

در تاریخ 1383/12/6، با شیراک (رئیس جمهور فرانسه) دیدار کردم.

از او گله کردم که چرا کار (مذاکرات) پیش نمی رود، گفتم اگر تا چند ماه آینده به نتیجه ای نرسیم، شرایط تغییر خواهد کرد و ما به دلیل حساسیت شدید مردم ایران برای اِعمال حقوق قانونی خود، نمی توانیم تعلیق را ادامه دهیم.

او با لحنی نه چندان آرام پاسخ داد و گفت شما فکر نکنید که می توانید غنی سازی کنید. ما 5 کشور دائم شورای امنیت، در این زمینه نظر واحدی داریم و نمی توانیم تحمل کنیم که شما به فعالیت هسته ای خود ادامه دهید. شما می خواهید در منطقه رقابت تسلیحاتی ایجاد کنید. من نیز به تندی پاسخ دادم که نظرات پنج کشور نمی تواند موجب تضییع حق ما شود.

سپس پیشنهاد دیگری دادم مبنی بر اینکه آژانس خود تضمین عینی را تعریف کند و بگوید چگونه می توان صلح آمیز بودن غنی سازی در ایران را تضمین کرد. آیا اگر آژانس فرمولی را برای تضمین ارائه دهد، برای شما کافی است؟ شیراک در پاسخ گفت :

پیشنهاد خوبی است و تضمین آژانس می تواند برای جامعه جهانی اطمینان آور باشد. اما وزیر امور خارجه و معاون وی که در جلسه حضور داشتند، گفتند این پیشنهاد قبول نیست. شیراک واکنش تندی به آنها نشان داد و گفت به ما چه ربطی دارد؟ وقتی آژانس به عنوان نهادی بین المللی بگوید تضمین وجود دارد، ما باید بپذیریم.

منبع : کتاب روایت تدبیر و امید ص 255

 





برچسب ها : تیغ خاطرات  ,

 

عقلانیت

فکر یک مقوله، و قدرت سیاسی مقوله ای دیگر است. استقلال اینها از یکدیگر باید بازشناخته شود و حرمت این استقلال باید نگهداری شود. هر گاه این دو با هم اثباتا یا نفیا ممزوج شوند، حقیقتا برای فرهنگ و تاریخ یک جامعه فاجعه ای پدید خواهد آمد.

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

فال قهوه

چون که زن های ساده و بیکار

همه از جمله بنده و سرکار،

 

دور هم فرصتی بدست آرند

دوست دارند، دور بردارند

 

صحبت از بینی قمر بکنند

پشت هم غیبت از سحر بکنند

 

با سخنهای کذب ، حال کنند

داد و فریاد و قیل و قال کنند

 

وای اگر حرف فال بشود

آن وسط قهوه نیز دم بشود

 

الغرض خانمی که توی محل

هست شیّاد و ناقلا و دغل

 

با همین قهوه از زنان ، به وفور

می کند استفاد? ناجور

 

به هر آن کس مطابق حالش

گوید از آنچه دیده در فالش

 

مثلاٌ  رو به دختری دم بخت

می دهد وعده که : «خیالت راحت،

 

که فلان شاهزاده با الگانس

رفته دنبال دختری خوش شانس

 

از قضا شاهزاده بین گذر

شده ماشینش از جلو پنچر

 

چشمش افتاده توی چشم شما

رفته از بخت خوش به حال کُما

 

شده بی اعتنا به آن دختر

دیده چون دختری از آن بهتر!

 

تاج و تور عروس بی کم و کاست

 داخل استکانش پیداست

 

عکست افتاده صاف داخل فال

مژده بر تو ، عروس خوش اقبال!»

 

با همین حرف های بیهوده

همگی می شوند آلوده

 

چون که هر یک به شخصه درگیرند،

یک به یک فال قهوه می گیرند

 

عاقبت وقت و پو را به هدر،

می دهند این زنان خوش باور

 

روز تعطیل با همین تدبیر

می کند روحیاتشان تغییر

 

منبع: کتاب داشت عباس قلی خان پسری ص 134 

 





برچسب ها : چرت و پرت  ,

در آن دنیا هم

«خانم پرل باک ، نویسنده معاصر امریکایی می گفت: آنچه وضع سیاهان را در بعضی از ایالات امریکا برای من به خوبی روشن ساخت گفته پیرمرد سیاه پوستی بود. پس یک مراسم مذهبی که سخن از نعمت های بهشت در میان بود و می گفتند که در بهشت فقط رقص و جشن وضیافت خواهد بود، پیرمرد سیاه گفت: آری، آری. اما باز هم باید ما جارو کنیم و ظرفها را بشوییم.»





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

مگر ما را، ما دنیای سومی ها، ما شرقی ها، ما مسلمان ها را چه کار کردند؟ اول مذهبمان، زبانمان، ادبیاتمان، فکرمان، گذشته مان، تاریخمان، و اصلا نژادمان را، و همه چیزمان را چنان تحقیر کردند، و ما را به قدری آدم های دست دوم حساب کردند، که ما نشستیم خودمان، خودمان را مسخره کردیم!. و در عوض، خودشان را آن قدر برتر و بالاتر و عزیزتر نشان دادند، به ما باوراندند، که ما تمام تلاش و دعوت و آرزو و مبارزه مان برای نوکری فرنگ شد، تا اینکه ادای آنها را دربیاوریم، شبیه به آنها حرکت کنیم، حرف بزنیم، راه برویم! حتی تحصیل کرده دانشمند ما از اینکه زبان فارسی را از یاد برده، افتخار می کند، این همه خریت؟! آخر «خریت» هم نمی شود گفت که به خر توهین می شود!.

منبع : کتاب خودآگاهی و استحمار ص 23





برچسب ها : دکتر علی شریعتی  ,

عبادت یک ارزش واقعی است ولی اگر مراقبت نشود، جامعه به حد افراط به سوی این ارزش کشیده می شود؛ یعنی اساسا اسلام فقط می شود عبادت کردن، فقط می شود مسجد رفتن، نماز مستحب خواندن، دعا خواندن، تعقیب خواندن، غسلهای مستحب به جا آوردن، تلاوت قرآن، اگر جامعه در این مسیر به حد افراط برود، همه ارزشهای دیگر آن محو می شود، چنانکه می بینیم در تاریخ اسلام چنین مدّی در جامعه اسلامی پیدا شده و حتی در افراد چنین مدّی را می بینیم.

منبع : کتاب انسان کامل ص 36





برچسب ها : شهید مطهری  ,
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 64
    بازدید دیروز : 88
    کل بازدید : 916638
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/30    ساعت : 11:56 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات