سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

احتمالاً زمستان سال 68 بود که در تالار اندیشه فیلمی را نمایش دادند که اجازه اکران از وزارت ارشاد نگرفته بود. سالن پر بود از هنرمندان، فیلمسازان، نویسندگان و ... در جایی از فیلم آگاهانه یا ناآگاهانه، داشت به حضرت زهرا سلام الله علیها بی ادبی می‌شد. من این را فهمیدم . لابد دیگران هم همین طور، ولی همه لال شدیم و دم بر نیاوردیم. با جهان بینی روشنفکری خودمان قضیه را حل کردیم. طرف هنرمند بزرگی است و حتما منظوری دارد و انتقادی است بر فرهنگ مردم اما یک نفر نتوانست ساکت بنشیند و داد زد: خدا لعنتت کند! چرا داری توهین می‌کنی؟!
همه سرها به سویش برگشت در ردیف‌های وسط آقایی بود چهل و چند ساله با سیمایی بسیار جذاب و نورانی. کلاهی مشکی بر سرش بود و اورکتی سبز بر تنش. از بغل دستی‌ام (سعید رنجبر) پرسیدم: «آقا را می‌شناسی؟»
گفت: «سید مرتضی آوینی است.»

 





برچسب ها : مردان بی ادعا  ,

 

به نام خدا

15درس زندگی که در هیچ مدرسه ای یاد نمی دهند!                                           

همگی ما همزمان با تحصیل در مدارس، درسهایی از زندگی نیز می آموزیم که هردوی آنها مهم است .
مشکل اصلی این است که زندگی قبل از ما هم جریان داشته و ما را هم مانند دیگران در مسیرش با خود می برد و این در حالی است که ما تازه در ابتدای یادگیری و کسب معلومات لازم برای زندگی هستیم و تنها امیدواریم که روزی به همه ی جوانب دست پیدا کنیم ، پس بطور منطقی دانش ما همیشه عقب تر از زندگی است.
در اینجا به درسهایی از زندگی اشاره کرده ایم که براحتی می توانید از آنها بهره بگیرید:
1- طبق گفته
Richard Carlson " چیزهای بی ارزش را نچشید "،
این بدان معنی است که خیلی از مردم خود را درگیر استرس و به انجام رساندن کارهای بی ارزش می کنند که در نهایت در مقابل اهداف اصلی زندگی ، هیچ ارزشی ندارند وقتی آنقدر خود را درگیر این مسائل کوچک می کنیم دیگر جایی برای نیل به آرزوهایمان باقی نگذاشته ایم و از لحظات خود هیچ لذتی نمی بریم.
2-"زندگی غیر قابل پیش بینی است " و ممکن است هر لحظه شما را در شیب وفراز قرار دهد " .
فقط بگویید "هرگز" و بعد ببینید چه اتفاقی می افتد . برای مقابله با گره هایی که زندگی در مسیر شما قرار داده است ، تنها با ذهنی باز و خوش بین ، به آنها خوش آمد بگویید !!
3- خسته کننده ترین واژه در هر زبان " من " است .
بله تصور این است که تکرار این کلمه اعتماد به نفس را بالا می برد. ولی خوب! بیشتر وقتها همه ی آن چیزیی که در مورد خود با تکرار " من " توضیح و تعریف می کنید، واقعیت ندارد! اینکه یک نفر دائما" از خود و فضایل خود تمجید و تفسیر کند ، بسیار خسته کننده و یکنواخت است . این حالت "خود محوری " است نه "اعتماد به نفس "
4-انسانیت مهم تر از مادیات است .
اهمیت روابط اجتماعی بسیار مهم تر از درجات مادی است که هر کدام از ما در
مسیر آرزوها به آنها می رسیم. بدون محبت و عشق و حمایت خانواده و دوستان در زندگی ، موفقیت های مادی ، خیلی لذت بخش نخواهد بود. با ایجاد تعادل در ملاک های برتری و ارزش های خود ، از ثبات زندگی بیشتری بهره خواهید برد.
5- به غیر از خودتان ، هیچ کس دیگر نمی تواند شما را راضی کند !
رضایت و راحتی ذهن شما تنها به عهده خودتان است ! بله ، روابط اجتماعی ، زندگیمان را پر بار تر می کند ، اما خوب ، شاید این روابط به تنهایی باعث شادکامی و رضایت شما نشود.
6- درجه کمال و شخصیت
کمالات برای هر شخص زیباست . کلام و اعمال نیک ، به دنبال خود ، اعتماد و اطمینان دوستان را در پی دارد . برای رسیدن به این درجه ، تلاش کنید.


7- بیاموزید که خود ، دیگران و حتی دشمنان خود را ببخشید.
انسان جایز الخطاست ، همه ما اشتباه میکنیم ، ولی با کینه توزی و یادآوری صدمات گذشته ، تنها این خودمان هستیم که از زندگی لذت نمی بریم نه دیگران !!

8- "خنده" داروی هر "درد" است .
با خوشرویی و تبسم ، دردهای خود را درمان کنید.
9- تغذیه خوب ، استراحت ، ورزش و هوای تازه ، را فراموش نکنید.
سلامتی خود را دست کم نگیرید . با رعایت این نکات ، از وضعیت جسمی ایده آل خود ، لذت ببرید.
10- اراده ای مصمم ، شما را به هر چیزی که می خواهید ، می رساند .
هرگز تسلیم نشوید و به دنبال رسیدن به آرزوها و اهداف خود تلاش کنید.
11- تلویزیون ، ذهن ما را بیشتر از هر چیزی نابود می کند !
از تلویزیون کناره گیری کنید و با ورزش ، مطالعه و یادگیری ، ذهن خود را فعال کنید.
12- شکست را بپذیرید .
هر کسی در زندگی ممکن است بارها و بارها شکست بخورد. شکست آموزنده است به ما یاد می دهد که چطور متواضع باشیم و راه درست تری را برای جبران آن انتخاب کنیم . توماس ادیسون با شکستهای متمادی توانست به هدف خود برسد ، او می گفت :" من شکست نخوردم ، تنها ده ها هزار راه را امتحان کردم که برایم مفید نبود ! و به نتیجه نرسید !"
13- از اشتباهات دیگران درس عبرت بگیرید .
یکی از بودائیات پیر چنین می گوید :" یک مرد دانا کسی است که از اشتباهات خود درسی نیک بیاموزد و اما داناتر کسی است که از اشتباهات دیگران درس عبرت بگیرد".
14- از محبت به دیگران دریغ نکنید .
زندگی کوتاه است و پایان آن نامعلوم . پس سعی کنید محبت کنید تا محبت ببینید .
15- آن چنان زندگی کنید که گویی روز آخر عمرتان است !!!
همواره سعی کنید بهترین و مهربان ترین همسر ، رفیق و حتی مهربانترین و بهترین رئیس باشید ، تا زمان وداع با این دنیا به دنیایی زیباتر دست یابیم.

 

 

 

                                                                                                                             گرد آوری : صادقی چیگانی

 

 





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

دکتر علی شریعتی

دکتر علی شریعتی :

خدا برای تنهایی اش آدم را آفرید.

منبع : هبوط در کویر ص 94

.........................................................

وطن آدمی، ایمان آدمی است نه خاک آدمی.

منبع : میعاد با ابراهیم ص 161

........................................................

انسان آهنگی است که خدا سروده است.

گفت و گوهای تنهایی ص 732





برچسب ها : دکتر علی شریعتی  ,

 

انسان بزرگترین قدرتش در فریفتن خود است و بعد هم دیگران. خود را نباید فریفت، کار روشنفکری، عزم و همت و صبوری پیامبرانه می خواهد. این کار دشواریها دارد، دشمن های زیاد به بار می آورد، تنگناهای فراوان می آفریند و بسیاری از تعلقات شیرین دوستانه و خانوادگی و شغلی و غیره را از انسان می گیرد؛ هر چند در کنار اینها تحسینهایی نیز بر می انگیزد و بسیاری را نیز به سوی آدمی جذب می کند.

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,

یکی از ادله های مخالفان آزادی این تمثیل است که نباید اجازه داد غذای سمی در میان مردم پخش شود. و مسلما افکاری که مانند بیماری طاعون و وبا می باشند باید جلوی آن را گرفت.

در جواب این فرضیه باید گفت : آری، وقتی بر همگان مسلم شد و اجماعی حاصل آمد که چه چیزی سمی است در آن صورت باید از آن جلوگیری کرد. در چنین وضعی قبلا زد و خوردها بر سر مسئله شده، پیشرفت های پزشکی صورت گرفته، بلاها بر سر مردم آمده، میکرب ها کشف شده، خطرها شناخته شده و مردم واقعا باور کرده اند که غذاها، رنگ ها و داروهایی مضر و بیماری زا هستند و باید از انتشار و خرید و فروش آنها جلوگیری کرد، در این صورت است که مردم هم به راحتی رضایت می دهند. اما در مورد افکار ماجرا این طور نیست. افکار باید مطرح بشوند، اگر اجماعی حاصل شد که پاره ای از افکار یا کتاب ها برای همگان مضر است، آنگاه مثل همان داروهای بیماری زا و غذاهای خطرناک و غیره جلوی آنها گرفته شود.

اما نمی توان پذیرفت که کسانی پیشاپیش بنشینند و خودشان تصمیم بگیرند که کدام افکار سمی و خطرناک هستند و بعد اجازه نشر دهند.

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,

شهید آوینی:

ما به حول و قوه خدا بر قوه اتم نیز دست خواهیم یافت، اما هرگز بر آن تکیه نخواهیم کرد. و اگر راستش را بخواهید، اصلاً موشک استینگز برازنده دستان ماست، چرا که ما علمدار استمرار نهضت انبیا هستیم و برای تحقق حاکمیت احکام خدا در کُره زمین قیام کرده ایم. آن گاه که موشک استینگز بر شانه یک پاسدار مومن قرار گیرد، ابزار درست در خدمت آن چه که باید، یعنی در خدمت اشاعه توحید بر سراسر سیاره زمین، به کار رفته است. و لیکن ما هرگز بر قدرت آبزار تکیه نخواهیم کرد؛ قدرت حقیقی در جایی دیگر است.

گنجینه آسمانی ص254 





برچسب ها : مردان بی ادعا  ,

آیه الله بهجت نقل کرده اند که:
                
 آقا میرزا حسینِ میرزا خلیل تهرانی، در سّن نوزده سالگی می فرموده است: « غذا خوردن برای من،  مانند این است که انبان و کیسه ای را پر کنم.من از خوردن غذا هیچ لذّت نمی برم. آنچه از آن لذّت می برم، نماز خواندن است».





برچسب ها : نکته ها از گفته ها  ,

 

ما هم چیزی نوشتیم که تو را خوش آید

«نویسندگان آداب و ادب آورده اند که ابودلامه با قصیده ای کشیده و بالا بلند منصوردوانیقی خلیفه عباسی را بستود. منصور به ربیع که حاجب و ناظر او بود نوشت که سه هزار درهم به او بدهد و این نوع سخاوت که از منصور عباسی هیچکس ندیده بود مایه ی حیرت و اعجاب ابودلامه شد؛ زیرا که منصور سخت لئیم بود. از آن روز به بعد ابودلامه از ربیع مطالبه می کرد و ربیع او را به روز دیگر وعده می داد و آن روز دیگر نیز نمی داد.

عاقبت ابودلامه عاجز شد و شکایت به منصور برد و گفت: حاجب حواله ات را نمی خواند و پولی را که به رسم صله(انعام) دادی، نمی دهد.

منصور پرسید: کدام پول؟

ابودلامه گفت: مگر سه هزار درهم در برابر قصیده ای که برایت سرودم ندادی؟

منصور گفت: اگر نوشته مرا می گویی، راست است که نوشتم به تو بدهد تا با آن نوشته تو را پاداشی داده باشم؛[اما] نگفته ام که پول بدهند.

ابودلامه با حیرت گفت: پس اینکه نوشتی حواله پول نیست؟

منصور جواب داد: گوش کن تا بگویم. مگر نه این است که تو ابیاتی گفتی که ما را خوش آمد؟

ابودلامه گفت: آری.

منصور گفت: ما هم به پاداش آن چیزی نوشتیم که تو را خوش آید.»

 





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

دکتر علی شریعتی

دکتر علی شریعتی :

تاریخ هر جا از انسان سراغی دارد، خدا را در کنارش دیده است.

منبع : کتاب اسلام شناسی ص 76

چه قدر ایمان خوب است! چه بد می کنند که می کوشند تا انسان را از ایمان محروم کنند! چه ستمکار مردمی هستند این به ظاهر دستداران بشر!

 





برچسب ها : دکتر علی شریعتی  ,

شهید مطهری

شهید مطهری :

خصلت نماز درست این است که انسان را از کارهای زشت باز می دارد. اگر دیدی نماز می خوانی و در عین حال معصیت می کنی، بدان که نمازت نماز نیست، پس نمازت را درست کن. نماز، تو را به همه ارزشهای دیگر می رساند به شرط اینکه نمازت واقعا نماز باشد.

منبع : کتاب انسان کامل ص 92





برچسب ها : شهید مطهری  ,
<      1   2   3   4   5   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 7
    بازدید دیروز : 150
    کل بازدید : 914884
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/14    ساعت : 12:19 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات