سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علم و فلسفه و تمدن و تفکر ، همه مجموعه ای از کوششهای صائب و خاطی بشری هستند برای فهم و اصلاح و اداره و احیا و تنظیم، و در این میان اگر کسی بر خطا رود، آن خطا هم حق است، چرا که لازمه نقص بشری است.

آنچه بخشودنی نیست منافقی کردن و عناد با حق ورزیدن و لاف زدن و بزرگی فروختن و روشنفکری را متاع کسب شهرت و اشباع شهوت کردن است.

و الا دردمندانه بر سر حق و صلاح و کمال چانه زدن و سوخته وار به این سو و آن سو دویدن ، و از هر دری برای دردی، التماس دارویی کردن، چه جای آشفتن و سرکوفتن دارد؟





برچسب ها : راه ناهموار  ,

آیت الله بهجت :
بالاترین توصیه، این است که خدا را در همه جا حاضر و ناظر ببینی .
منبع: زمزم عرفان ص175





برچسب ها : نکته ها از گفته ها  ,

 

 



رزمنده ای که آستین دست چپش خالی است تفنگ دوربین داری بر دوش دارد.
تفنگ دوربین دارش نشان می داد که تک تیر انداز است. آن آستین خالی که با باد این سوی و آن سوی می شود، نشانه مردانگی است و این که تو به عهدی که با ابو الفضل بسته ای وفاداری. چیست آن عهد؟«مبادا امام را تنها بگذاری!»





برچسب ها : مردان بی ادعا  ,

او مرا به عیوبم آگاه می کند

«خواجه نظام الملک وزیر خردمند و لایق ملکشاه سلجوقی از علما و دانشمندان تجلیل می کرد و هر وقت عالمی به حضورش می رسید، خواجه به احترام او از روی مسند(تخت) خویش بلند می شد و سپس بر جای خود می نشست. اما در میان آنهمه علما، شیخی بود فقیر و ژنده پوش که هرگاه بر نظام الملک وارد می شد، خواجه از جا برخاسته و آن شیخ را بر جای خود می نشانید و هر کاری را که داشت زمین می گذاشت و در جلوی او دو زانو می نشست و با کمال ادب به گفته های او گوش می داد. درباریان و ملازمان خواجه از این رفتار او متعجب بودند؛ زیرا وزیر مقتدر ملکشاه که فرمانش از ساحل جیحون تا کرانه مدیترانه اجرا می شد و پادشاه با عظمت سلجوقی او را «پدر» خطاب می کرد، در مقابل یک شیخ فقیر ژنده پوش اینطور خاضع و خاشع بود.

عاقبت روزی از او پرسیدند که علت چیست که شما در جلوی علما و فضلای بزرگ و معروف اندکی برخاسته و می نشینید، ولی دربرابر این شیخ غیر معروف تا این درجه خضوع و خشوع به خرج می دهید و مانند کودکی که در برابر استاد مقتدری بنشیند، مودب در جلویش می نشینید؟

خواجه نظام الملک در پاسخ فرمود: علت این است که تمام علما و فضلایی که بر من وارد می شوند، مرا مدح می کنند و دراین کار مبالغه و اغراق می نمایند و غالبا هم مرا به صفاتی می ستایند که در من نیست و از اینرو در من حسّ خودپسندی و تکبر زیاد می شود؛ اما این شیخ با نهایت بی پروایی مرا به عیوبم آگاه می کند و ستمها و اجحافاتی را که از من و یا مأموران من سر می زند، به من یادآوری می نماید و در نتیجه، من از بسیاری کارهای بد و اعمالی که موجب کیفر الهی است، برمی گردم و یا از ستمها و خطاهای مأمورانم جلوگیری بعمل می آورم.»

 





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

تاریخ مغرب زمین تاریخی است عمیقاً دینی. متفکران و فیلسوفان آن دیار دنبال بهانه برای کوبیدن دین نمی گشتند، بلکه بهانه می جستند تا آن را سرپا نگه دارند و اگر آن را رها کردند از سر کراهت بود. دریغا که فکر خداشناسی و دین باوری رایج، چنان شده بود که دیگر قابل دفاع عالمانه و منطقی نبود. دین کلیسایی ، خود چنان زمین خورده بود که قابل باز ایستادن نبود.





برچسب ها : راه ناهموار  ,

دکتر علی شریعتی

از خصوصیات دین توحیدی حالت و هجوم انقلابی اوست و از خصوصیات دین شرک – به معنای اعمش – خصوصیت توجیه کننده اوست.

منبع : کتاب مذهب علیه مذهب ص 16





برچسب ها : دکتر علی شریعتی  ,

شهید مطهری

اینکه می گویند از خدا باید ترسید یعنی از قانون عدل الهی باید ترسید...عدالت هم به نوبه خود امر موحش و ترس آوری نیست. انسان که از عدالت می ترسد ، در حقیقت از خودش می ترسد که در گذشته خطاکاری کرده و یا می ترسد که در آینده از حدود خود به حقوق دیگران تجاوز کند.

منبع : کتاب ده گفتار ص 22





برچسب ها : شهید مطهری  ,

فروپاشی کمونیسم

در اتحاد شوروی، نویسندگان از نفوذ هنری و سیاسی برخوردار بودند. به این دلیل، کرملین، پیوسته نویسندگان را از طریق تهدید یا تطمیع به ثناگویی از رژیم وا می داشت.

چنین نویسندگانی برای نظامی که احزاب سیاسی مخالف، یا در واقع هیچ نوع مخالف سازمان یافته ای را تحمل نمی کرد، خطری ویژه به حساب می آمدند. سولژنیتسین نویسنده بزرگ روس می گوید : «برای یک کشور، داشتن یک نویسنده ی بزرگ – نترس؛ این را آهسته می گویم – مثل داشتن یک دولت دیگر است.»

هنگامی که رژیم شوروی با دو نویسنده که خطری بسیار جزئی برای کرملین بودند به نام های سینیاوسکی و  دانیل به بی رحمانه ترین شکل برخورد کرد و آن ها را به زندان مخوف گولاک فرستاد اشتباهی عظیم مرتکب شد که مشکلات موجود شوروی را بیش از پیش تشدید کرد. شاید اگر رژیم شوروی چنین بی تدبیر برخورد نمی کرد دیگران هم چندان به آن کتاب ها توجه نمی کردند اما با این کار آن دو اثر جهانی شدند.

آندره یی آمالریک مورخ جوان و سرسخت که سالها رنج تبعید و کار اجباری در سیبری را چشیده بود جمله ای گفته است که حقارت مستبدان را به خوبی نمایانگر است :

«مقامات می توانند انسان را دستگیر و مجازات کنند؛ اما نمی توانند او را از ارزش های اخلاقی خود محروم کنند.»





برچسب ها : فروپاشی کمونیسم عبرتی بزرگ  ,

  1. اول ترم: احوالات دانشجویان در طول سال !! (طنز)
    .
    .
    سه روز مانده به امتحان: احوالات دانشجویان در طول سال !! (طنز)
    .
    .
    دو روز مانده به امتحان: احوالات دانشجویان در طول سال !! (طنز)
    .
    .
    شب امتحان: احوالات دانشجویان در طول سال !! (طنز)
    .

    .
    یک ساعت مانده به امتحان: احوالات دانشجویان در طول سال !! (طنز)
    .
    .
    سر جلسه امتحان: احوالات دانشجویان در طول سال !! (طنز)
    .
    .
    هنگام خروج از جلسه: احوالات دانشجویان در طول سال !! (طنز)
    .
    .
    یک هفته بعد از امتحان: 
    احوالات دانشجویان در طول سال !! (طنز)




برچسب ها : چرت و پرت  ,

شهدا

در هوایی گرم و مرطوب، تنها عشق حسین است که می تواند انسان را به صحنه رزم بکشاند و حسین(ع) مظهر حق طلبی و عدالت خواهی است. در سایه درخت و دیوار، عده ای از بسیجی ها آموزش اسلحه می بینند. روی دیوار نوشته است:« یا همه ما باید بمیریم یا استعمار را در تمام دنیا دفن خواهیم کرد.» و این همه ماجراست.





برچسب ها : مردان بی ادعا  ,
<      1   2   3   4   5   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 100
    بازدید دیروز : 55
    کل بازدید : 914827
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/13    ساعت : 7:17 ع

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات