سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سه آفت برای عجین شدن علم و دین با قدرت وجود دارد که باید مراقب آنها بود  :

1. نخست اینکه به نام دین با زبان قدرت سخن می گویند نه با زبان منطق.

2. هر جا از علم و منطق کم آورد، این کمبود را با قدرت پر می کند.

3. توجیه گر قدرت می شود به طوری که در تئوری های خود به جای ارشاد و نقد حاکمان، موافق مذاق آنان نظر و فتوا می دهد و یا باب بحث را در پاره ای از مباحث می بندد.





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 جملات ناب

دیشب گرسنه بود ، دختری که مُرد  

چه آسان به خاک پس دادیمش

و همسایه اش زیارتش قبول....

دیشب از سفر رسید ،

مکه رفته بود!



جملات ناب

گوسفندان را چوپانشان دارد می درد، به نام تو ...!

آرام بخواب....!

گرگ برای خودش شرافتی دارد

حالا که انسان دردنده شده است....!



 

جملات ناب

کاش می شد که شعار 

    جای خود را به شعوری می داد

         تا چراغی گردد دست اندیشه مان ....

 





برچسب ها : جملات ناب  ,

جملات ناب

 چشم ها پرسش بی پاسخ حیرانی ها

 
دست ها تشنه تقسیم فراوانی ها...


عمری به جز بیهوده بودن سر نکردیم


تقویم ها گفتند و ما باور نکردیم


دل در تب لبیک تاول زد ولی ما


لبیک گفتن را لبی هم تر نکردیم...


شعاع درد مرا ضرب در عذاب کنید


مگر مساحت رنج مرا حساب کنید...


دلم قلمرو جغرافیای ویرانی است


هوای ناحیه ما همیشه بارانی است





برچسب ها : جملات ناب  ,

 

خاطرات دکتر روحانی پرونده هسته ای

خاطرات دکتر روحانی از پرونده هسته ای :

... وزیر امور خارجه چین در جلسه ای خصوصی نکات قابل توجهی را مطرح کرد. او در ابتدا گفت شما سه کشور اروپایی را رها نکنید، زیرا به این راحتی قدرت جایگزین دیگری پیدا نخواهید کرد. دنبال چین و روسیه نباشید، چون در آژانس و در صحنه بین الملل اثر بخشی اروپا با چین و روسیه قابل مقایسه نیست.

به ما تکیه نکنید و فکر نکنید ما در شورای امنیت می توانیم بایستیم و از حق وتو استفاده کنیم و در ادامه تاکید کرد که من به شما به صراحت می گویم که حجم روابط اقتصادی و تجاری ما با اروپا و آمریکا بسیار بالا است. بنابراین، اگر توقع دارید ما رو در روی آمریکا و اروپا بایستیم، ما این کار را دست کم تا بیست سال دیگر نمی توانیم انجام دهیم.

ما نیاز به دوره ای از آرامش داریم تا از لحاظ اقتصادی و تکنولوژیکی به اهداف خود برسیم.

من اگر در ایران مسئولیتی داشتم، می گفتم دوره ای برای پیشرفت های اقتصادی و علمی خودتان مخص کنید، بعد جلوی قدرت های بزرگ دنیا بایستید. وی همچنین گفت ما در آژانس و شورای امنیت می توانیم از طریق چانه زنی تغییراتی در قطعنامه ها ایجاد کنیم، ولی بیش از این از ما توقع نداشته باشید.

منبع : کتاب روایت تدبیر و امید ص 111

 





برچسب ها : تیغ خاطرات  ,

به سر مقدس اعلیحضرت که از هزار گل خوشبوتر است!

«نوشته اند شاه عباس یک روز که جمعی از رجال کشور در مجلسی میهمان وی بودند، دستور داد تا همه سر قلیان ها را با پهن خشک و کوبیده اسب، چاق کردند و برای سرداران و رجالی که قلیان می کشیدند به مجلس آوردند. سپس رو به ایشان کرد و گفت: ببینید این تنباکو چطور است. آن را وزیر همدان برای من فرستاده و مدعی است که بهترین تنباکوی دنیاست.

همه کشیدند و تعریف کردند و به سلیقه وزیر همدان آفرین گفتند. آنگاه شاه رو به قورچی باشی (رئیس قراولان شاهی) کرد و گفت: خواهش دارم عقیده خود را آزادانه بگویی.

قورچی باشی گفت: به سر مقدس اعلیحضرت که از هزار گل خوشبوتر است.

شاه نظری به تحقیر بر او افکند و گفت: مرده شوی چیزی را ببرد که نمی توان آن را از پهن تشخیص داد.»





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

 

دکتر علی شریعتی

آگاه باشیم تا با اشباع علمی خود را از نظر فکری اشباع یافته احساس نکنیم. و این یک نوع سیری بسیار کاذب ، و یک نوع فریب بسیار بزرگ است، که خاص تحصیل کرده است، خاص روشنفکر زمان ماست، که وقتی از لحاظ علمی اشباع می شود تحصیلات بالا پیدا می کند، از لحاظ علمی اطلاعات وسیع و درجات خیلی برجسته ای می یابد، استادهای بزرگ و کتاب های بزرگ می بیند، نظریات علمی کاملا بدیع، می یابد و فرامی گیرد، در خود غرور و رضایتی احساس می کند، و خیال می کند که از نظر فکری به منتهی درجه یک انسان آگاه رسیده است. و این فکر کاذبی است. فریبی که حتی یک آدم عامی دچار آن می شود تا آدم عالم. یک استاد، یک مترجم، یک فیلسوف، یک صوفی بزرگ، یک ادیب، یک مورخ، غالبا فکر نمی کنند که از لحاظ فکری ممکن است کاملا صفر باشد و از لحاظ شعوری همچنان در سطح عامی ترین عوام مانده باشد. و از نظر آن چیزی که آگاهی ، خودآگاهی، جامعه آگاهی و زمان آگاهی هست، از یک عامی که چشمش به خط هم آشنا نیست ، پایین تر باشد.

منبع : کتای خودآگاهی و استحمار ص 7

 





برچسب ها : دکتر علی شریعتی  ,

فوکو در نظریه اش می گوید :

وضعی بودن حقیقت، یعنی حقیقت را ما وضع می کنیم و چنان ذهن مردم را می گردانیم که امری را حقیقت و امر دیگری را کاذب بدانند. او می گوید : صدق با قدرت به هم گره خورده است.

او می گوید : دانشها تابع تعلقات آدمی هستند و بر حسب اینکه تعلق آدمی به فهم یا کنترل یا رهاسازی باشد، نوع دانش و پژوهشش فرق می کند.

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,

شهید مطهری

چرا این چه دستوری است در اسلام، چرا ائمه دین این همه به این موضوع اهتمام داشتند، و چرا برای زیارت حسین بن علی (ع) این همه ترغیب و تشویق است؟"
از دیدگاه مطهری حسین (ع) مکتب عملی اسلام را تاسیس کرد. حسین (ع) نمونه عملی قیام‌های اسلامی است. خواستند مکتبش زنده بماند، خواستند سالی یکبار امام (ع) با آن انگیزه‌اش ظهور کند و برای همیشه زنده بماند.
"هر چه ما در این راه کوشش کنیم به شرط آنکه هدف آن را تشخیص دهیم بجاست. اما متاسفانه عده‌ای این را نشناختند، خیال کردند بدون اینکه مردم را با فلسفه قیام حسینی و مکتبش آشنا کنند و مردم را عارف به مقامات حسینی کنند، همین قدر که آمدند و نشستند و نفهمیده و ندانسته گریه‌ای کردند، کفاره گناهان است.
بعضی می‌گویند هدف وسیله را مباح می‌کند. هدف که خوب باشد، وسیله هر چه باشد، شد! اینها هم گفتند ما یک هدف مقدس داریم وآن گریستن برامام حسین(ع) است که کار خوبی است و باید گریست، به چه وسیله بگریانیم؟ گفتند، اشک جاری می‌شود یا نه؟همین قدر که اشک جاری شود اشکال ندارد، شیپوربزنیم، طبل بزنیم، به بدن مرد لباس زن بپوشانیم، عروسی قاسم بگیریم، جعل کنیم، تحریف کنیم، در دستگاه امام حسین(ع) این حرف‌ها مانعی ندارد، در نتیجه افرادی دست به جعل و تحریف این واقعه بزرگ زدند."
تاریخچه با عظمت کربلا که به دست ما افتاده، هم دچار تحریف لفظی و هم دچارتحریف معنوی شده است. یعنی ما از خودمان ساز و برگ‌هایی بر پیکره این تاریخ ساخته‌ایم که چهره با عظمت و نورانی آن را تاریک و ظلمانی و قیافه زیبای آن را زشت کرده‌ایم.





برچسب ها : شهید مطهری  ,
<      1   2   3   4   5   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 137
    بازدید دیروز : 211
    کل بازدید : 915595
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/16    ساعت : 8:30 ع

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات