سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاداش کسی که جان خود را برای نجات نادر شاه به خطر انداخت

تاریخ نشان می دهد که فداکاری و ایثار برای ظالمان، مخصوصا پادشاهان ستمگر، از اشتباهات بزرگ است. کشیش بازن، طبیب فرانسوی نادرشاه در خاطرات خود به حوادثی اشاره می کند که گویای این حقیقت است. وی درباره حادثه ای که دریکی از سفرهایش با نادرشاه اتفاق افتاد می نویسد:

«...در همین سفر بود که یک کار ظالمانه عظیمی از او سر زد که آن خود به تنهایی کافی است که او را در نظر آیندگان مکروه و منفور نماید. چون در هنگام حمله یک گردنه شخص پادشاه در معرض خطر خطیری واقع شده بود و تیر از هر طرف به سوی او می بارید، یکی از صاحب منصبان بدان سوی شتافت و برای حمایت او خود را کمی بالاتر از آن جانب که خطر بیشتر بود قرار داد.

پس از مراجعت، نادرشاه او را احضار فرمود. صاحب منصب مزبور به امید پاداشی که درخورعمل و فداکاری او باشد،شرفیاب حضور شد. شاه از او پرسید: چرا خود را در پیش من جای دادی؟

صاحب منصب در جواب گفت: برای آنکه جان خود را فدا نمایم تا حیات شاهنشاه در مقام خطر نیفتد.

نادرشاه خشمگین گردید وگفت: آیا تو مرا مرد جبونی می پنداری؟

آنگاه فرمود که او را درحال (فوراً)خفه کنند.

امر پادشاه اجرا شد و او همان پاداش را یافت که بی غیرت و خیانت را درخور بود.»





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

 

روشنفکران متفرقند و این به دلیل خردگرایی آنان است. اصولا خرد، جدال انگیز است و متفکران و فیلسوفان در طول تاریخ، عرصه جدال بزرگی تهیه کرده اند.

عقل، آدمیان را در برابر یکدیگر وامی دارد، و به مخالفت و اختلاف راه می دهد. عاطفه است که آدمیان را مجتمع می کند و گاه همه را تحت یک پرچم قرار می دهد و از دهان همه یک بانگ برمی آورد. وحدتی که آلمان تحت لوای فاشیسم یافت، وحدتی عاطفی بود نه عقلی. و بزرگترین هنر فاشیسم هم به غلیان آوردن عواطف و فروکوفتن خردورزی بود.  

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,

اصولا سیاستمداران و حکومتگران توان و مسئولیت فرهنگ سازی ندارند. فرهنگ را مردم می سازند و حداکثر کاری که سیاستمداران می توانند بکنند این است که زنجیرها را از دست و پای مبدعان و مولّدان فرهنگ باز کنند. بنابراین حتی این توهم نیز ناصواب است که روشنفکر با به قدرت رسیدن می تواند فرهنگ را تقویت کند. آنها با دور ماندن و با فاصله گرفتن از قدرت به امر فرهنگ سازی بیشتر خدمت می کنند و جامعه از آنها بهره مند تر خواهد شد.





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

دکتر علی شریعتی

دکتر علی شریعتی :

جامعه هایی که به تقلید سریع از تمدن غربی پرداختند، بی آنکه دارای یک «آگاهی اجتماعی» و یک «شعور خودآگاهانه انسانی» باشند، بدون اینکه ایدئولوژی داشته باشند ، و فقط با یک نهضت دروغین در تسخیر تمدن اروپایی - ، همچنان مصرف کننده و تسلیم در زیر یوغ بردگی و ذلت سلطه غرب مانده اند. نمونه ها را ، خودتان، در مغزتان، پیدا می کنید.

منبع : کتاب خودآگاهی و استحمار ص 11

 





برچسب ها : دکتر علی شریعتی  ,

خاطرات دکتر روحانی پرونده هسته ای

خاطرات دکتر روحانی از پرونده هسته ای :

البرادعی در تاریخ 24/7/1382 به تهران آمد و در جلسه خصوصی به من گفت ... نمی دانم با سازمان انرژی اتمی شما چه کنم؟ گیج شده ام. یک زمان سازمان می گفت فناوری ما بومی است ، پس از کند و کاو و سوالات زیاد گفت 70 هزار قطعه وارداتی در سال 1995 داشته است. پس از مدتی گفت بخشی از این قطعات در سال 1985 وارد ایران شده است. بعد گفت که به هیچ عنوان تزریقی در سانتریفیوژها انجام نداده است. بعد از لابلای صحبت ها مشخص شد که تزریق هم انجام شده است! با این جوّ بی اعتمادی چگونه به سازمان اعتماد کنیم؟ !

منبع : کتاب روایت تدبیر و امید ص 115

 





برچسب ها : تیغ خاطرات  ,

جملات ناب

شهید گمنام ... ؛

یعنی شهیدی که می توانست عقب بیاید اما ماند...





برچسب ها : جملات ناب  ,

شهید مطهری

... والله و بالله ما در برابر این قضیه‏ مسئولیم. به خدا قسم مسئولیت داریم. به خدا قسم ما غافل هستیم. و الله قضیه ‏ای که دل پیغمبر اکرم را امروز خون کرده است، این قضیه است. داستانی که دل حسین بن علی را خون کرده، این قضیه است. اگر می‏خواهیم‏ به خودمان ارزش بدهیم، اگر می‏خواهیم به عزاداری حسین بن علی ارزش‏ بدهیم، باید فکر کنیم که اگر حسین بن علی امروز بود و خودش می‏گفت برای‏ من عزاداری کنید، می‏گفت چه شعاری بدهید؟

آیا می‏گفت بخوانید: "نوجوان اکبر من" یا می‏گفت بگویید: "زینب مضطرم الوداع، الوداع"، چیزهایی که من (امام حسین) در عمرم هرگز به این جور شعارهای پست و کثیف ذلت آور تن ندادم و یک کلمه از این حرفها نگفتم؟!

اگر حسین بن‏ علی بود، می‏گفت اگر می‏خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد. شمر امروز موشه دایان است. شمر 1300 سال پیش مرد، شمر امروز را بشناس. ...





برچسب ها : شهید مطهری  ,

شهید مطهری

استاد مرتضی مطهری در یکی از سخنرانی‌هایش درباره تحریفات مربوط به واقعه عاشورا فریاد می‌زند که ما امام حسین خراب کن هستیم! و از علل آن می‌گوید :

« [ امام ]حسین(ع) می‌گوید من نهضت کردم برای امر به معروف، برای اینکه دین را زنده کنم، برای اینکه با مفاسد مبارزه کنم. نهضت من یک نهضت اصلاحی اسلامی است.

[ ولی ] ما آمدیم یک چیز دیگری گفتیم و[ آن ] تحریف کردیم.


ما گفتیم [ امام ] حسین [ علیه السلام ] یک شرکت بیمه تاسیس کرد، بیمه‌ی گناه. گفت شما را از نظر گناه بیمه کردم. در عوض چه می‌گیرم؟ شما برای من اشک بریزید، من در عوض گناهان شما را جبران می‌کنم، اما شما هرچه می‌خواهید باشید، ابن‌زیاد باشید، عمرسعد باشید.

ما می‌گوییم یک ابن‌زیاد در دنیا کم بود، یک عمرسعد در دنیا کم بود، یک سنان‌بن‌انس در دنیا کم بود، یک خولی در دنیا کم بود، امام حسین خواست خولی در دنیا زیاد شود، عمر سعد در دنیا زیاد شود، گفت أیها‌الناس هرچه می‌توانید بد باشید که من بیمه‌ی شما هستم!»





برچسب ها : شهید مطهری  ,

این یکی از نان خالی سیرو آن یک ازکباب !

 

هردوتا سیرند ،امّااین کجاو آن کجا ؟

 

 

 

این یکی زیر فشارو آن یکی زیر دلار !

 

هردوتا زیرند، امّا این کجاو آن کجا ؟

 

 

 

این یکی پیری است ثروتمندو آن یک لاقبا !

 

هردوتا پیرند، امّا این کجاو ان کجا ؟

 

 

 

این یکی درگیریارو آن یکی درگیر کار

 

هردو درگیرند ،امّااین کجاو آن کجا؟

 

 

 

این یکی شیری است آدمخوارو آن یک آبکی !

 

هردوتا شیرند ،امّا این کجاو آن کجا ؟

 

 

 

عکس «نانسی عجرم»و عکس زن ِ«حاجی صفر »

 

ازتصاویرند،امّااین کجاو آن کجا ؟

 

 

 

«خواهشا ! صحبت نکن» با اصطلاح ِ«زر نزن» !

 

از تعابیرند ،امّااین کجاو آن کجا ؟

 

 

 

یک نفرباسکته مُرده ،یک نفرباشاخ گاو !

 

هردو تقدیرند ،امّااین کجاو آن کجا ؟

 

 

 

آفتابه دزدی و از مال مردم اختلاس

 

هردو تقصیرند،امّااین کجا و آن کجا ؟

 

 

 

دوستان ،«اکبرسبیل» و دایی اش «اصغر چپق»!

 

از مشاهیرند،امّااین کجاو آن کجا ؟

 

 

 

این یکی زنجیر زن بر گردن آن زنجیر عشق !

 

هردو زنجیرند ،امّااین کجا و آن کجا ؟

 

 

 

خانم «حاجی سلیمان »با سگ«حاجی رجب » !

 

هردومی گیرند ،امّااین کجاو آن کجا ؟   

 

 

 

هم تفنگ «حاج اکبر »هم خشاب «مش حسن » !

 

خالی از تیرند ،امّااین کجاو آن کجا ؟!!

 





برچسب ها : چرت و پرت  ,

به نقل از سایت عصر ایران :

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره پیگیری ماجرای دختران میر حسین موسوی گفت: من به همراه4 نفر دیگر از نمایندگان به وزیر اطلاعات برای شفاف کردن حادثه روز عید غدیر به وزیر اطلاعات تذکر داده و منتظر پاسخ هستیم.

 این نماینده مجلس در گفت و گو با روزنامه قانون همچنین گفت: ادامه حصر خانگی این افراد (موسوی ، کروبی و رهنورد) بدون محاکمه علنی، غیرقانونی است.

نماینده مردم تهران در خانه ملت خاطرنشان کرد: در صورت لزوم از وزیر دادگستری درباره علت ادامه حصر این افراد بدون محاکمه، که عملی غیر قانونی است، سوال خواهیم کرد.

مطهری افزود: آن طور که از اعضای خانواده این افراد شنیدم وضع جسمانی آقایان موسوی و کروبی خوب نیست. در این صورت اگر اتفاقی برای آنها بیفتد برای نظام هزینه خواهد داشت. لذا بهتر است عقلای قوم زودتر به فکر حل این معضل باشند. این که صداوسیما می گوید باید توبه کنند تا آزاد شوند، نه قانونی است و نه شرعی، چون ممکن است اکثر اتهامات خود را قبول نداشته باشند.

مطهری تنها راه برون رفت از این مشکل را محاکمه علنی آقایان موسوی و کروبی و احمدی نژاد دانست و گفت: آقایان موسوی و کروبی و احمدی نژاد که در بحران سال 88 نقش داشته اند به طور همزمان محاکمه علنی شوند، تا ضمن روشن شدن حقایق برای مردم، عدالت نیز اجرا شود.وی تاکید کرد: البته  اتهامات این سه نفر در یک حد نیست.





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,
<      1   2   3   4   5   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 108
    بازدید دیروز : 211
    کل بازدید : 915566
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/16    ساعت : 5:25 ع

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات