سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قوام السّلطنه و چاپلوسیِ وزیر دادگستری

یکی از علل عقب ماندگیِ ایران در عصر قاجار و پهلوی وجود عناصر بی شخصیت و مقام پرست در رأس کارهای مهم بوده است. در عصر این دو سلسله عناصر نالایق با چاپلوسی، مقامات مهمی را چون وزارت اشغال می کردند.

مهدی بامداد از قول یکی از وزیران قوام السّلطنه، درباره ی علی اکبر موسوی زاده وزیر دادگستریِ کابینه قوام السّلطنه در سال 1325 شمسی می نویسد:

«روزی برای موضوعی به اتفاق عبدالحسین هژیر-که او هم وزیر بود- برای ملاقات قوام السّلطنه رفتیم و هژیر دستش را  بوسید. هنگامی که با هم از خانه قوام خارج شدیم، من هژیر را ملامت کردم و به او گفتم : این چه کاری بود که کردی؟ دست بوسیدن یعنی چه؟

هژیر در جواب من گفت:[زمانی] من و موسوی زاده که وزیر دادگستری بود، با هم به نزد قوام السّلطنه رفتیم. او افتاد پای قوام السّلطنه را بوسید. من که چنین حرکتی را از موسوی زاده دیدم پیش خود گفتم که اگر من پای قوام را نبوسم لااقلّ دستش را باید بوسید. از آن روز تا به حال هر وقت که من قوام را ملاقات می کنم دستش را می بوسم.»

مهدی بامداد آنگاه می نویسد:

«[وقتی] وزیر دادگستری که در رأس عدالت و قضاوت واقع شده است، چنین حرکتی کند، سایر قضات چه خواهند کرد؟ آیا با این ترتیب، عدالت و قضاوت صحیح در مملکت پیشرفت خواهد داشت؟»





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

چرا برنج هندی در سبد کالا ؟

مثلا می گویند چرا برنج هندی؟ برای این که با تدابیر دولت مورد حمایت شما نفت خام فروختیم و دولت هند نمی توانست به خاطر تحریم های بانکی وجه آن را با یکی از ارزهای معتبر ( دلار، یورو، ین و حتی یوان) بپردازد و روپیه هم به کار ایران نمی آمد . پس به جای آن 2 میلیارد دلار برنج هندی تحویل گرفته ایم. البته اگر آن روند ادامه می یافت بعید نبود به جای پول نفت فلفل هندی بدهند و حالا در سفره همه ما فلفل بود!این برنج که تمام شود باید برنج ایرانی توزیع کنند اما عجالتا شاید چاره ای نباشد.





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

 

سیاسی

صادق زیبا کلام با شکایت مدعی العموم به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و با قرار 50 میلیون تومانی آزاد شد.

به گزارش مهر، پس از ارسال نامه دوم صادق زیبا کلام به حسین شریعتمداری و مسائلی که در آن درخصوص رسیدگی به پرونده سه هزار میلیاردی و هسته ای مطرح شده بود، دادستان عمومی و انقلاب تهران به عنوان مدعی العموم علیه این استاد دانشگاه اعلام جرم کرد و صبح امروز صادق زیباکلام در شعبه 12 دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شد.

زیباکلام پس از خروج از دادسرا گفت: 10 روز قبل نامه ای سرگشاده به حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان نوشتم که وی به آن پاسخ داد. من در ادامه نامه دوم را نوشتم که دادستان در دو مورد نسبت به این نامه اعلام جرم کرده است.

وی افزود: بنده در این نامه مسائلی را درباره پرونده سه هزار میلیاردی و پرونده هسته ای اعلام کرده ام که مبنای شکایت دادستان تهران بود. امروز ساعت 8 و 30 دقیقه صبح در شعبه 12 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شدم که جلسه تحقیق تا ساعت یک بعدازظهر به طول انجامید.

این استاد دانشگاه با اشاره به تفهیم پنج اتهام به وی گفت: تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی، توهین به قوه قضائیه، افترا و تضعیف نظام اتهاماتی بود که امروز به من تفهیم شد.پس از این جلسه بازپرس برای من قرار وثیقه 50 میلیون تومانی صادر کرد که یکی از دوستان دانشگاهی این وثیقه را سپرد و من از دادسرا خارج شدم.





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

ظریف: خانم شرمن واقعیت‌ها را مرور کنید نه آرزوها را …

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز گذشته وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا قبلا در نشستی گفته بود که آمریکا آرزوهایی دارد ولی شدنی نیست و چون شدنی نیست به دنبال مذاکره برای رسیدن به راه‌حلی براساس واقعیت است.

ظریف به شرمن توصیه کرد حتی برای مصرف داخلی هم واقعیت‌ها را مرور کند.





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

نحوه توزیع سبد کالای دولت خیلی بد بود اما از آن بد‌تر این بود که دولت شما آمد و به 75 میلیون نفر صرف نظر از اینکه یک میلیاردر بود یا با ماهی 300 الی 400 تومان زندگی می‌کرد؛ نفری 45 هزار تومان یارانه داد و در ‌‌نهایت شعارزدگی و عوام زدگی گفت؛ این پول پول امام زمان است و مواظب باشید که آن را با پول‌های دیگر یکی نکنید.





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

من نیز چون هر کس دیگری غالبا به دلایل سقوط اتحاد شوروی می اندیشم. چگونه این قدرت غول آسا به این سرعت و به این وسعت در هم شکست؟ در این باره نظریه های عالمانه بسیاری وجود دارد. اما به گمانم، در همه آنها یک توضیح ابتدایی مستتر است : این نظام جلو تغییر را می گرفت، از احکام مرده تغذیه می کرد و از جابه جا شدن طبیعی رهبران جلوگیری می کرد. سرانجام، وقتی خواستند دست به اقدامی بزنند، کار از کار گذشته و نوشداروی پس از مرگ سهراب بود.

الکساندر دوبچک





برچسب ها : راه ناهموار  ,

رفت به باد فنا .... 

رفت به باد فنا   هرکه پی وام رفت

نفت نیامد که هیچ...هی مده گیر سه پیچ

از سر ین سفره ها رایحه شام رفت

ما که ندیدیم لیک گفت به ما جام جم:

محتکر بی شعور تا دم اعدام رفت

عقل فیوزش پرید، عشق دو تا سکته زد

دید که تا نرخ گوشت قیمت بادام رفت

نفت به نام قمر، گاز به کام قطر           

ز اسکله های مجاز! دیم دارا دام دام...رفت!

گرچه جناب چاوز یافت زما آبرو

آبروی مذهب وعزت اسلام رفت

شکر خدا که نیافت جیب مدیران خلل

رفت اگرهم خوب از کیسه ایتام رفت

محو شد از این دیار حضرت اسفندیار

در پی قاضی سعید، حضرت الهام رفت!

 خادم و مشهور بود، هاله ای از نور بود

دولت خدمتگزار حیف که ناکام رفت

عباس احمدی

 





برچسب ها : چرت و پرت  ,

فتحعلی شاه و ملک الشّعرا

«زمانی بود که فتحعلی شاه شعر می گفت و «خاقان» تخلص می کرد. روزی قطعه ای از اشعار خود را بر فتحعلی خان صبا ملک الشّعرا خواند و از او پرسید که چطور است؟ ملک الشّعرا بی ملاحظه گفت که شعری است خالی از مضمون و پوچ.

خاقان مغفور چنان از این گفته برآشفت که امر داد ملک الشّعرای بیچاره را به اصطبل بردند و بر سر آخور بستندی و مقداری کاه پیش او ریختند. پس از مدتی که خشم شاه فروکش کرد، صبا را عفو نمود و به حضور اجازه بار داد. مدتی بعد که باز شاه شعری گفته بود، بر ملک الشّعرا خواند و رأی او را در آن باب خواستار شد. ملک الشّعرابدون آنکه چیزی بگوید از جای خود برخاست و رو به طرف در حرکت کرد. شاه پرسید: ملک الشّعر،کجا می روی؟

ملک الشّعراعرض کرد: به اصطبل، قربان!

شاه خندید و دیگر شعر خود را بر او عرضه نداشت.»





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

نگرانی های امام خمینی (ره)

امام خمینی :

بدبین شدن به روحانیت و شکست روحانیت، شکست اسلام است. آن که حفظ کرده است تا حالا اسلام را ، این طبقه بودند. و اگر در این طبقه شخصی ، اشخاصی پیدا بشوند که بر خلاف مصالح اسلام خدای نخواسته عمل بکند، جرمی است که از آدم کشی بدتر است. جرمی است که از همه معاصی بدتر. برای اینکه جرم صادر می شود از کسی که آبروی یک روحانیت را از بین می برد. مردم را؛ آنهایی که غافل هستند از اسلام، گاهی وقتها بر می گرداند.

منبع : سخنرانی در جمع پاسداران مسجد حضرت ابوالفضل تهران 25/9/58 





برچسب ها : نگرانیهای امام خمینی  ,

استاد مطهری :

ما یک مردم شخصیت باخته هستیم، خیال می کنیم اگر در مقابل یک فرنگی قرار گرفتیم بگوییم بسم الله الرحمن الرحیم او ما را متهم به کهنه پرستی می کند ، دیگر چیزی نمی گوییم.

در مقابل هر که قرار می گیرید ، منطقتان قوی است، دفاع کنید، با صدای بلند بگویید : بسم الله الرحمن الرحیم. چرا نمی گویید؟ چرا از بسم الله پرهیز می کنید؟ ما بسم الله را به عنوان یک شعار باید حفظ کنیم و شعار مانند هم باید حفظ کنیم. من در دلم آرام بگویم بسم الله الرحمن الرحیم کسی نفهمد، شعار نیست، بلند بگوییم؛ بلند گفتن است که اثر دارد.

منبع : کتاب پانزده گفتار ص 183





برچسب ها : استاد مطهری  ,
<      1   2   3   4   5   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 143
    بازدید دیروز : 370
    کل بازدید : 915390
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/15    ساعت : 3:24 ع

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات