سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دنیا از دیدگاه عارف و عامی

ابوحازم مکی به قصابی گذر کرد که گوشت فربه داشت. قصاب گفت: از این گوشت بستان!

گفت: سیم ندارم.

گفت: ترا زمان دهم.

گفت: من خویشتن را زمان دهم نیکوتر  از آنکه تو مرا زمان دهی و من خود را آراسته گردانم.

قصاب گفت: لاجرم استخوانهای پهلویت پدید آمده است.

گفت: کرمهای گور را هم این بس بُوَد.»





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

سلسله مباحث راه ناهموار :

آزادی زیرمجموعه ی عدالت است و عدالت کاملا محقق نمی شود مگر این که آزادی هم محقق شود. اگر عدالت عبارت باشد از استیفای حقوق آدمی، آزادی هم حقی است از حقوق حقّه ی آدمیان. بنابراین یک شخص اگر از اعطای آزادی و یا حرمت نهادن به آزادی سرپیچیو امتناع کرد، در عدالت او نُقصان است.



 

سلسله مباحث راه ناهموار :

آدمی وقتی سرکوب و آزادی اش سلب می شود، زمینه و بستر رشد خود را از دست می دهد.

 

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

استاد مطهری :

آفتی که جامعه روحانیت ما را فلج کرده و از پا درآورده است «عوام زدگی» است. عوام زدگی از سیل زدگی، مار و عقرب زدگی بالاتر است. این آفت عظیم معلول نظام مالی ماست.

روحانیت ما در اثر آفت عوام زدگی نمی تواند چنانکه باید، پیشرو باشد و از جلو قافله حرکت کند و به معنی صحیح کلمه هادی قافله باشد، مجبور است در عقب قافله حرکت کند.

منبع : کتاب ده گفتار ص 302

 





برچسب ها : استاد مطهری  ,

نگرانیهای امام خمینی در مورد روحانیت :

... متوجه باشید که مسئولیت بزرگ است. همه مسئولیم، همه مسئولید لکن روحانیون بیشتر مسئولند. مبادا یک وقت اعمالی صادر بشود از این طایفه، که همان طور که گفته می شود، و اشخاص مغرض گفته اند و می گویند، که «ما از زیر بار دیکتاتوری رضاخان بیرون آمدیم و زیر بار دیکتاتوری آخوندها واقع شدیم»! آخوند دیکتاتور نیست، و دیکتاتور آخوند نیست.

منبع : سخنرانی در مورخ دوم تیر 1358 قم





برچسب ها : نگرانیهای امام خمینی  ,

با وجود آنکه سازمان صدا و سیما طی هشت سال دولت احمدی نژاد به توجیه انواع و اقسام توهین ها و تحقیرهای وی توسط کشورهای بیگانه می پرداخت ، برای رسانه ملی اکنون نوع لباس پوشیدن مجری گفتگو کننده با رییس جمهور حائز اهمیتی حیاتی شده است.


 




















نوع لباس پوشیدن زکریا، بهانه جدید صداوسیما برای تخریب رییس جمهور


به گزارش انتخاب ، در سالهای گذشته زمانی که رییس دانشگاه کلمبیا با توهین مستقیم به احمدی نژاد به تحقیر وی پرداخت و حتی سفرای خارجی در تهران نیز ادب نشستن مقابل رییس دولت وقت ایران را رعایت نمی کردند، سازمان صداوسیما با مربیگری عزت الله ضرغامی مشغول ماله کشی این اقدامات و فتح الفتوح خواندن اقدامات احمدی نزاد بود.

اکنون پس از هشت سال و در شرایطی که کاندیدای مطلوب مدیران صداوسیما از صندوق آراء خارج نشده است این سازمان از هر بهانه ای برای تخریب رییس جمهور استفاده می کند.

در آخرین موج این خرده گیری ها ، بخشهای مختلف خبری سازمان صداوسمیا روز گذشته با دادن گیر سه پیچ به نحوه لباس پوشیدن فرید زکریا مجری گفتگو کننده با دکتر روحانی این اقدام را توهین و عدم راعیت شئونات رییس جمهور ایران ارزیابی کردند.

در حالیکه نوع پوشش فرید زکریا ، به نظر متعارف و متناسب با هوای سر این ایام بود و  مجری های تلویزیونی با این نوع پوشش در مصاحبه های دیگر از جمله گفتگو با رییس جمهور ایالات متحده و سایر کشورهای بزرگ دنیا نیز ظاهر می شوند و کسی این نوع پوشش را توهین تلقی نمی کند.

اکنون باید از مسئولان رسانه ملی که تا این اندازه جزئی نگر شده اند، سئوال کرد اگر این پوشش فرید زکریا توهین است، حاضر شدن امیر قطر با دمپایی و پاهای بدون جوراب و دشداشه عربی در دیدار با احمدی نزاد توهین نبود که آن را دیپلماسی تهاجمی موفق مقابل کشورهای عربی می خواندید؟!


 
















دمپایی پوشش، پوشش و نوع نشستن توهین آمیز امیر قطر!

البته به نظر می رسد مسئولان ارشد صداوسیما برخلاف بدنه آن بشدت در فراق دوران ریاست جمهوری احمدی نزاد به سر برده و هنوز هم باور  نمی کنند که «محمود» رفته است، از این رو با تخریب وتضعیف روحانی قصد دارند مرهمی بر درد فراق احمدی نزاد بگذارند.





برچسب ها : تا حدوی سیاسی  ,

ای قوم به حج رفته کجایید کجایید 

معشوق همین جاست بیایید بیایید

معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار

در بادیه سرگشته شما در چه هوایید

گر صورت بی‌صورت معشوق ببینید

هم خواجه و هم خانه و هم کعبه شمایید

ده بار از آن راه بدان خانه برفتید

یک بار از این خانه بر این بام برآیید

آن خانه لطیفست نشان‌هاش بگفتید

از خواجه آن خانه نشانی بنمایید

یک دسته گل کو اگر آن باغ بدیدید

یک گوهر جان کو اگر از بحر خدایید

با این همه آن رنج شما گنج شما باد

افسوس که بر گنج شما پرده شمایید...

مولوی

 





برچسب ها : جملات ناب  ,

دموکراسی یعنی آن نظامی که مخالفت مخالفان را در خود هضم می کند. دقیقاً در این جاست که پای نقد سیاسی به میان می آید. اگر نظامی دمکراتیک نباشد، این نقد سیاسی بلافاصله تفسیر به براندازی می شود اما اگر نظام دمکراتیک باشد، این نقد سیاسی جای خود و وزن خویش را پیدا می کند. لذا در اینجا درسی هم برای حکومت ها و قدرت های سیاسی موجود داریم : هاضمه ی حکومت و سیاست را فراخ کنید، چارچوب را گشاده تر کنید، تنوّع و تکثّر را پذیرا باشید، نهادهای سیاسی خود را چنان بنا کنید که پذیرای تکثّر و تحول باشند.

حکومت ها نباید خود را بر روی فکری واحد و یا تفسیری واحد بنا کنند بلکه باید از مصالح مختلف استفاده کنند. فقط در این صورت است که می توان اندیشه ی براندازی را عقب انداخت و یا طرد کرد.





برچسب ها : راه ناهموار  ,

آیت الله هاشمی رفسنجانی :

در 8 سال گذشته یک تحجری به جای باز کردن فضا خلق کردند، شما ببینید آنهایی که الان بیشتر روایت می خوانند و حرف می زنند، روایات تحجرآمیز برای مردم می خوانند. فضای دانشگاهی ما هم نباید این طوری باشد.در فضای خفقان زده، نمی شودعالم شد.دانشمند نمی تواند در فضای آلوده و تحجر و استبداد و زورگویی،عقلش و فکرش و نیروی ابتکارش را خوب استفاده بکند





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

دیروز صاحبدلی می گفت: مرحوم آیه الله حاج اقا رحیم ارباب برایم تعریف کرد :
وقتی شصت و چند ساله بودم. یکی از دوستان برایم نامه ای نوشته بود. از من خواسته بود در باره مسایل روز و سیاست اعلام؛ نظر کنم. به او گفتم: فلانی شصت سال پیش که کودک بودم. مرغ خانگی داشتیم.مادرم پنج تخم مرغ زیر مرغ خوابانده بود. روزی دیدم جوجه ها دارند نوک می زنند و پوسته تخم مرغ را می شکنند تا بیرون بیایند. یکیشان نتوانست پوسته را بشکند. به خیال خودم خواستم به او کمک کنم. تخم مرغ را شکستم اما جوجه مرد. اکنون شصت سال است که گرفتار همان جوجه هستم...
منطق امام علی علیه السلام هم همین بود. برای تمام دنیا حاضر نبود، بال ملخی را از دهان مورچه ای بگیرد. و تمام حکومت جهانی اش از نعلین مندرسی کم ارزشتر بود.

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 18
    بازدید دیروز : 76
    کل بازدید : 916504
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/29    ساعت : 10:10 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات