سه روزنامه مخالف از هزار شمشیر خطرناکتر است

ناپلئون امپراتور فرانسه، پس از آنکه به عنوان کنسول اول برگزیده شد قبل از هرچیز شروع به تعطیل روزنامه ها کرد و تعداد آنها را از چهل و نه به شش روزنامه تقلیل داد. وی راضی نبود که آن شش روزنامه هم آزادی داشته باشند.

ناپلئون با آنکه روش آزادی مطبوعات را در کشور انگلیس می ستود، ولی در حکومت خود در فرانسه برای قبول گفته های مخالفان آمادگی نداشت و بوسیله فوشه، رئیس شهربانی خود دستور بازداشت سردبیران روزنامه های مخالف را صادر می کرد. وقتی که علت این اقدامات را از او پرسیدند، با صراحت گفت: سه روزنامه مخالف از هزار شمشیر خطرناکتر است.





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

 

استاد مطهری :

همین قدر می گویم که دستگاه وعظ و تبلیغ ما به نوعی دیگر گرفتار عوام زدگی است. این دیگر به وجوهات و سهم امام مربوط نیست،مربوط به این است که این کار رسماً به صورت یک شغل و کار و کسب درآمده و عنوان اجرت و مزد بگیری پیدا کرده است؛ یعنی همان موضوعی که همه انبیا به نقل قرآن کریم در موارد متعدده، از آن امتناع می کردند در میان ما جاری و معمول است.

منبع : ده گفتار ص 313 

 





برچسب ها : استاد مطهری  ,

نگرانی های امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) :

اهل علم و علما و فضلا و طلاب، باید بسیار توجه داشته باشند ... الان که رژیم رژیم جمهوری اسلامی است و همه نظرها به شما دوخته شده است، اگر خدای نخواسته یک انحرافی واقع بشود در مدارس، در کمیته ها، در جاهای دیگر، در دادگاهها، این پای اسلام حساب می شود. ... باید همه به وظیفه اسلامی عمل کنیم، به دست دیگران فرصت ندهیم، بهانه ندهیم دست دشمنان که ما را آلوده کنند و بگویند که اهل علم، یا دیکتاتور هستند یا انحرافات دارند...

منبع : سخنرانی امام خمینی (ره) در جمع علما و روحانیون اصفهان 5/4/58





برچسب ها : نگرانیهای امام خمینی  ,

منافع ملی ، یا منافع خطی و جناحی ؟

کسانی که فکر می‌کنند نباید با جهان روابط سازنده‌ای داشت و همچنان همانند دوران جنگ سرد ایران باید روابط بین المللی خود را بلوک بندی کند و با برخی رابطه داشته باشد و برخی را هم همچنان در فهرست دشمنان قرار دهد، این افراد درک درستی از روابط بین المللی ندارند .

چین در دوره‌ای یعنی در جنگ ویتنام وارد جنگ با آمریکا شد و سال‌ها روابط دو کشور زیر سایه تنش و تخاصم بود اما همین کشور در دوره دیگری تصمیم گرفت برای تامین منافع کشور و بالطبع مردمش دست دوستی به سوی ایالات متحده آمریکا دراز کند که همین امر شکوفایی چین در جهان را به دنبال داشت.

این الگو باید در دستور کار جمهوری اسلامی ایران هم قرار گیرد و اگر منافع ایران ایجاب کرد بهبود روابط تهران – واشنگتن در دستور کار قرار گیرد. 

تا وقتی که روابط ایران و آمریکا بر پایه تنش و تخاصم باقی بماند، تامین منافع ایران در جهان و برقراری روابط با کشورهای تاثیر گذار در روابط بین الملل آسان نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران مجبور است تامین منافع خود را از طریق باج دادن به کشورهای همچون چین و روسیه پیگری کند که این یعنی پرداخت هزینه‌های بی‌مورد از جیب مردم. 

 





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

 

زنده باد حزب

در برلن شرقی، پس از جنگ، طبق مقررات باید افراد هرخانواده همیشه اطلاعات لازمه را درباره خود در اختیار دولت قرار دهند. افراد خانواده عادت کرده اند که وقت خروج از خانه، بر ورقه ای بنویسند که در مدت غیبت خود کجا هستند.

اخیرا در ورقه ای در کنار در یکی از آپارتمانها چنین نوشته شده بود:

«اول شب را در باشگاه حزب کمونیست هستم و زودتر از ساعت 12 برنمی گردم.زنده باد حزب. بابا»

«اول شب را در باشگاه حزب کمونیست هستم و زودتر از ساعت 12 برنمی گردم.زنده باد حزب.مامان»

«باید در جلسات قرائت اساسنامه حزبی حضور داشته باشم. دیرتر برمی گردم. زنده باد حزب. گرتا»

«تا ساعت یازده در فوتبال شبانه سندیکا هستم. شرکت اجباری است زنده باد حزب.یوهان»

و در آخر نامه:

«هر چه را که در آپارتمان شما بود، بردم. زنده باد حزب. دزد»

 





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

علمای دینی ما اساساً همیشه از عقب می آمدند یعنی خودشان خواستار و پیش گام در انداختن این گونه طرحهای نوین و کلان نبوده اند. هیچ فقیه و عالم دینی ای کاری و اقدامی برای براندازی نظام ارباب – رعیتی انجام نداده است.

هیچ کدام از علمای دینی پیشروی مقولات آزادی، برابری و برادری در عالم نبودند و وقتی این تحولات ایجاد می شد، آنها هم با تامّل و تاخیر به قافله می پیوستند؛ اصل این حرکات از جای دیگری می آمد.





برچسب ها : راه ناهموار  ,

استاد مطهری :

روحانیت عوام زده ما چاره ای ندارد از اینکه همواره سکوت را بر منطق، سکون را بر تحرّک، نفی را بر اثبات ترجیح دهد، زیرا موافق طبیعت عوام است.

حکومت عوام، منشا رواج فراوان ریا و مجامله و تظاهر و کتمان حقایق و آرایش قیافه و پرداختن به هیکل و شیوع عناوین و القاب بالابلند در جامعه روحانیت ما شده که در دنیا بی نظیر است. حکومت عوام است که آزاد مردان و اصلاح طلبان روحانیت ما را دل خون کرده و می کند.

منبع : کتاب ده گفتار ص 303 - 304





برچسب ها : استاد مطهری  ,

 

نامه زیبا کلام به شریعتمداری :

بسمه تعالی  

حضرت حاج حسین شریعتمداری

نماینده مقام معظم رهبری و مدیرمسئول روزنامه کیهان دامت اقباله

با سلام و تحیات، مسبوق هستند که حقیر هفته گذشته مرقومه‌ای به جناب حجت‌الاسلام حمید رسایی معروض داشتم. در آن عریضه از جناب ایشان و همفکرانشان که بنای مخالفت با توافق هسته‌ای ژنو گذارده‌اند پرسیده بودم که فعالیت‌های هسته‌ای‌مان چه حاصل اقتصادی و کدام ما به ازایی برای رشد و توسعه کشور داشته‌اند؟

چه به واسطه آن نامه و چه به واسطه مواضع مشابه، آن جریده شریفه مطالبی علیه اینجانب درج کرده‌اند.

بنده به هیچ روی سودای پاسخ‌دهی به آنها را ندارم. قصدم بیشتر آن است که به استحضار برسانم که اصل سوال همچنان سر جایش باقی است. کشوری که، جناب شریعتمداری، سرانه دوا و درمان و آموزش و پرورش آن همردیف کشورهای توسعه‌نیافته و آفریقایی است، محیط زیست آن بدل به زباله‌دانی بزرگی شده و منظما دارد از بین می‌رود، سطح آب‌های زیرزمینی آن به دلیل بی‌توجهی و نبود بودجه ده‌ها متر پایین رفته و کشور را در معرض یک بحران جدی خشکسالی قرار داده، با 5،6 میلیون بیکار روبه‌روست و هزار و یک مشکل دیگر دارد، آیا درست است این همه توانش صرف برنامه‌های هسته‌ای‌اش بشود؟

جناب شریعتمداری، گیریم بنده ناصبی، دهری، بابی، زندیق و جزء سایر ملاحده و جنود شیطانی خذلهم الله و جنابعالی و سایر موافقین هسته‌ای وفقه الله در صراط مستقیم و کامروا در هر دو دنیا. اما اصل سوال همچنان سرجایش باقی مانده: هسته‌ای چه کمکی به پیشرفت و رشد و توسعه اقتصادی ما کرده است؟

ایام به کام باد

صادق زیباکلام

 

 

 





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

بخشی از نامه زیبا کلام به رسایی :

متاسفانه جدای از اینکه این پرسش ساده که آیا انجام برنامه های هسته ایی در ایران اساسا هیچ توجیه اقتصادی دارد یا نه، هیچوقت امکان مطرح شدن پیدا نکرد، اشکال اساسی دیگر آن بود که مع الاسف به کل مسئله هسته ایی از همان ابتدا به عنوان یک ابزار ایدئولوژیک برای رویارویی با غرب نگریسته شد. متاسفانه برنامه هسته ایی بعوض آنکه در خدمت مصالح و منافع ملی قرار گیرد، در خدمت مصالح و منافع ملی سیاسی خطی ، جناحی و ایدئولوژیک قرار گرفت. برنامه هسته ایی شد یک ابزاری در دست جریانات سیاسی برای اثبات انقلابی گری، متعهد بودن به انقلاب، ضدیت با غرب و با آمریکا و خود را برتر و بالاتر از رقیب دیدن. چه در گذشته یعنی درسال  84 و توسط آقای احمدی نژاد و چه امروز که جنابعالی و همفکرانتان پرچم مخالفت با ژنو را به اهتزاز درآورده اید همواره اینگونه برخورد کرده اید که این فقط شما هستید که نسبت به نظام و مملکت درد دارید، تعهد دارید و شاهد این " ظلم عظیم " به مصالح و منافع ایران هستید. شاهد این "مماشات"، "عقب نشینی" و "تسلیم" مسئولین بزعم شما غربگرا یا مرعوب آمریکا، لیبرال، اصلاح طلب ، وابسته، سازشکار و عافیت طلب هستید که به قول خودتان " پای بر روی همه دستاوردهای هسته ایی این ملت گذاردند". متاسفانه مخالفت غربیها با برنامه هسته ایی مان (آنهم همانطور که گفته شد با بخشی از جنبه های آن که می تواند کاربرد نظامی داشته باشد ) سبب شد که دفاع از برنامه هسته ایی و پیشبرد آن بمثابه امری انقلابی تلقی شود و برعکس تلاش در جهت حل و فصل آن تنزل یا فتنه به حرکتی سازشکارانه ، غیر انقلابی و ضد مردمی. نه جناب رسایی، اتفاقا برعکس است. شما و دوستانتان بواسطه ضدیت غرب با برنامه هسته ایی مان ممکن است ظاهرا انقلابی تر و متعهد تر به نظر برسید. اما آنان که درد تعطیل شدن نیمی از واحدهای تولیدی کشور بواسطه تحریم ها را دارند؛آنان که نگران بیش از 5 میلیون بیکاردر کشور هستند؛ آنان که نگران صف طولانی مهاجرت تحصیلکردها و نخبگان از کشور هستند؛ آنان که نگران افول بلندمدت سرمایه گذاری و توسعه در بخش انرژی کشور بواسطه تحریم ها و برداشت میلیارد ها دلار از منابع نفت و گازمتعلق به ایران توسط همسایگانمان بواسطه تحریم ها هستند؛ آنان که نگران پائین رفتن سرانه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش کشور و قرار گرفتن ایران در ردیف کشورهای آفریقایی و توسعه نیافته هستند؛ آنان که نگران بالا رفتن منظم خط فقر هستند؛ آنان که نگران فقدان امکانات اولیه اطفاء حریق در یک شهر12 میلیون نفری هستند؛ آنان که نگران مصیبت های زیست محیطی متعدد کشور هستند؛..... اگر جناب رسایی میزان تعهد و پای بندی شان به نظام و مملکت اتفاقا بیشتر از شما نباشد یقین بدانید کمتر هم نیست. منتهی اشکال اساسی آن است که حاضر نیستند ازنمد هسته ایی کلاه سیاسی به سر بگذارند.

کلام آخر جناب رسایی اینکه یقین بدانید که نمی شود برای همیشه فقط به تجلیل و تمجید از برنامه هسته ایی اجازه داد و جلوی نظرات دیگر را با قید و بند سانسورگرفت. مطمئن باشید که این زره و این جایگاه رفیعی که مخالفت غرب با برنامه هسته ایی مان برای شما وهمفکرانتان بوجود آورده، بالاخره یکروز کارآمدی اش را از دست خواهد داد و نظرات دیگری هم در خصوص هسته ایی ابراز خواهد شد. ماه هسته ایی یقینا روزی از پشت ابرها بدر خواهد آمد.

 ایام بکام باد

صادق زیباکلام

دوم بهمن ماه هزاروسیصدونود دو

 





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

احضار نماینده اهواز به قوه قضائیه به دلیل تشویش اذهان عمومی  

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدشکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) خانه ملت در تذکری آئین‌نامه‌ای خطاب به وزیر دادگستری گفت: چند نفر از قضات در حوزه انتخابیه بنده در مسائلی دخالت کردند که هیچ ارتباطی به آنها ندارد. بنده در تذکرم نام هیچ شخصی را نیاوردم و نام هیچ کس را مطرح نمی‌کنم.

وی افزود: نمایندگان مجلس دربرابر تمام ملت مسئول هستند و حق دارند درباره تمام مسائل اظهار نظر کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: حدود 20 روز پیش آقای آشوری عضو هیأت رئیسه احضاریه‌ای را برای بنده آورد و اعلام کرد رئیس بازپرسی یک شعبه بنده را احضار کرده است و باید به آنجا بروم، بنده ناراحت شدم از این جهت که چرا عضو هیأت رئیسه به من می‌گوید شما بروید، البته بنده آن را امضا نکرده و گفتم هیأت رئیسه موضوع را بررسی کند.

 





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 7
    بازدید دیروز : 76
    کل بازدید : 916493
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/29    ساعت : 8:9 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات